Mobilní tarify pro rodiny nejsou zas tak výhodné

Praha – Mobilní operátoři se v poslední době při honbě za novými zákazníky zaměřují na rodinné příslušníky. Členům jedné rodiny se tak hrnou nabídky na volání zdarma či výhodné tarify. Nabídky však nejsou zas tak úžasné, jak se může na první pohled zdát. Ve srovnání se zahraničím, jsou české ceny vyšší.

Nalákat na své služby celé rodiny je pro mobilní operátory velice výhodné. Firmy pro to dělají, co se dá. Rozšiřují počet možných členů jedné skupiny, provádějí rozsáhlé šetření. „Strávili jsme zhruba tři čtvrtě roku výzkumem v rodinách a domácnostech, kdy jsme je navštěvovali, ptali jsme se na potřeby jejich komunikace,“ tvrdí například T-Mobile.

Ovšem to, co čeští poskytovatelé mobilního spojení prezentují jako výhodné ceny, zůstává oproti zahraničním nabídkám v sousedních zemích stále poměrně drahé. Pokud srovnáme podmínky rodinných tarifů u totožného operátora v tuzemsku a v Polsku, vyjdou z toho Češi mnohem hůř. Zatímco u nás si tři členové rodiny od T-Mobilu za 600 korun měsíčně volají a píší zdarma, Poláci dostanou v přepočtu zhruba za 80 korun dva tisíce volných minut. „Za zlomek českých cen si v rodinách volají také Rakušané,“ upozornil Ondřej Malý z Hospodářských novin.

Mobilní společnosti se přitom vymlouvají, že podmínky v jednotlivých zemích se nedají srovnávat a kritika by měla mířit spíše na regulatorní úřady. „My se pokoušíme dávat nabídky zákazníkům na českém trhu, tak aby splňovaly podmínky a potřeby našich zákazníků. Každý trh je trošku jiný,“ prohlásil manažer T-Mobile Otakar Mráz.

Operátor také nabízí rodičům přehled o rodinných výdajích za telefony a dokáže určit polohu ztracené osoby, nebo domácího mazlíčka. Na rodiny už dříve zacílil i nejmenší operátor, Vodafone, který nabízí jeden společný tarif pro všechny rodinné příslušníky. Díky tomu potom mohou klienti kontrolovat útraty za volání na jedné faktuře.

Žádejte individuální slevy

Ovšem kdo chce skutečně ušetřit, spíš než zvýhodněné tarify by měl zkusit vyjednávání o cenách přímo s operátorem. Pro něj je totiž vždy výhodnější nabídnout svému zákazníkovi zajímavější tarif, než aby ho nechal utéct ke konkurenci. I když to společnosti nesdělují veřejně, ušetřit se tak dají až desítky procent. „Pokud mají zákazníci zajímavé útraty,“ mohou se dostat na polovinu, dodal Malý.