Biopotraviny opět letí, krize Čechy neodradila

Praha – Češi po předloňské stagnaci opět začínají nakupovat biopotraviny. Útraty spotřebitelů za produkty ekologického zemědělství podle prvních odhadů loni vzrostly z 1,77 miliardy korun v roce 2009 na zhruba dvě miliardy korun. Trh s biopotravinami se tak s krizí vyrovnal poměrně rychle.

Oficiální statistiky budou zveřejněny až na přelomu letošního a příštího roku. „Dá se říct, že mírný nárůst tam (na tuzemském trhu s biopotravinami v roce 2010) je. Odhadujeme, že jeho hodnota činí dvě miliardy korun,“ tvrdí však už nyní Martin Leibl z ministerstva zemědělství.

Obnova růstu po ekonomické krizi na sebe tedy nenechala dlouho čekat. Po růstu o desítky procent v předchozích letech předloni sice stagnoval, ale neklesal tak jako trh konvenčních potravin. Pro roky 2010 a 2011 již Ústav zemědělské ekonomiky očekává opětovný růst trhu. Letos však podle ekologických farmářů poptávku po bioproduktech nepříznivě ovlivňují farmářské trhy, které se v poslední době staly hitem a jsou pravidelně pořádány v mnoha městech.

Jan Valeška:

„Poptávka po biopotravinách roste dlouhodobě, poslední měsíce ale máme pocit, že se začíná projevovat trend odklonu od biopotravin. Důvodem je rozmach farmářských tržišť.“

Dříve byla prodejna biopotravin jediným místem, kde se dala koupit třeba česká zelenina přímo z farmy. „Dnes už to tak není, proto hlavně v Praze ten prodej ekologických zemědělců poměrně klesá,“ tvrdí výkonný ředitel sdružení Pro-Bio Liga Jan Valeška.

Farmářské trhy vám kvalitu bio nezaručují

Podle Valešky mají lidé mylný pocit, že na farmářských trzích jsou k dostání produkty v kvalitě bio. „Rovnítko tam samozřejmě není,“ podotkl Valeška, podle kterého je potravina z ekologického zemědělství kvalitnější.

Každý Čech loni za biopotraviny utratil v průměru 200 korun. Jejich podíl na celkové spotřebě je přesto stále velmi malý a činil 0,71 procenta. Nejvíce čeští spotřebitelé biopotraviny nakupují v maloobchodních řetězcích. V roce 2009 tam za ně zaplatili 1,2 miliardy korun. Z maloobchodních řetězců tak pocházelo 69 procent biopotravin. Na pomyslném druhém místě se umístily prodejny zdravé výživy se 17procentním podílem. O tři procentní body na sedm procent se meziročně zvýšil podíl lékáren. České biopotraviny se těší oblibě i v zahraničí. Tuzemské firmy do ciziny předloni vyvezly biopotraviny za přibližně 367 milionů korun.

Byznys s biopotravinami táhne nové zemědělce

Útraty za biopotraviny sice rostou pomalu, výrazně ale přibývá těch, kteří je v Česku pěstují. Ekologických farmářů jsou v Česku už více než čtyři tisíce a starají se již o jedenáct procent tuzemské zemědělské půdy. Za necelý rok jich přibylo 505. „Počet biozemědělců v ČR stoupá a je určitě mnohem vyšší, než kdyby biozemědělství dělali zemědělci jen a pouze z přesvědčení a bez dotací,“ tvrdí agrární analytik Petr Havel.

Martin Leibl:

„Za rok 2010 byla vyplacena na dotacích 1,15 miliardy korun. Dále se podporují i investiční projekty z programu Rozvoje venkova a tou třetí oblastí jsou spotřebitelské akce nebo informování spotřebitelů o biopotravinách.“

Bio z českých farem zaručeně poznáte

Na českou produkci přímo z farem by mělo zákazníky upozornit nové logo, které od září uděluje svaz Pro-Bio. Dosud byly potraviny v kvalitě bio označené takzvanou biozebrou nebo evropskou značkou ekolologického zemědělství. U těch ale na zemi původu nezáleží, hodnotí se jen postup při pěstování a výrobě.