Barterování: Obchod, který kvete v době recese

Praha - Směnný obchod, neboli barter, má kořeny až v pravěku, kvete ovšem vždy v období hospodářské krize. V minulosti se měnilo třeba maso za kůže, dnes barterují živnostníci, drobní podnikatelé, nebo třeba i malíři pokojů. Barterování probíhalo dennodenně po celém světě až do doby, kdy se vynalezly peníze. Nyní zažívá velký boom.

Ani s penězi barter zcela nevymizel. Renesanci zažíval směnný obchod vždy v období ekonomické recese. Moderní barter probudil rok 1929 a černý pátek na newyorské burze, další směnný boom nastal po ropných šocích na začátku 80. let. Od té doby svět barteruje čím dál víc. V České republice po nesmělých pokusech 90. let začíná psát historii moderní směny až nové tisíciletí. Bilaterální formu barteru, při kterém se setkává aktuální poptávka s aktuální nabídkou, silně ovlivňuje internet. 

Před necelým půl rokem odstartoval v tuzemsku zatím jedinečný projekt on-line barterování. Tomáš Sladký, generální ředitel, ebarter.cz začal podnikat v 19 letech. „Barterování vždy funguje na bázi spřátelených kontaktů, ani to ale nestačilo, tak jsem dostal nápad, že bych mohl udělat internetový portál, kde bych zprostředkovával kontakty. Nosil jsem to asi dva roky v hlavě a pak jsme zhruba 8 měsíců vyvíjeli stránky,“ řekl Sladký.

Barterují například živnostníci a drobní podnikatelé, malíř pokojů si může vybarterovat dovolenou. I větší a střední podniky mohou barterovat. „Co se týče nejčastějších barterů, většinou jde o služby, co se týče reklamy a marketingu, tak to je nejčastější forma barterování, ale barterují se i umělecká díla za automobily, meze neexistují,“ podotkl Sladký. 

Jedná se ovšem o podnikatelský záměr. Na portálu je registrace i zadávání barterů zdarma, pak jsou tam ale dvě placené služby určené pro subjekty, kteří se chtějí věnovat víc barterování nebo pro větší podniky. 

Tomáš Sladký, generální ředitel, ebarter.cz: 

„K barterování dochází nejčastěji, když je ekonomická krize, protože ve společnosti není takový finanční tok peněz a podnikatelé hledají alternativu, jak bez peněz rozpohybovat trh. Jedním z pomocných nástrojů je pak barterování, kdy mohou měnit služby a výrobky za jiné.“


Směnný byznys může fungovat i mezi více stranami. V České republice jej zprostředkovává několik agentur. „U multilaterálního barteru je to o tom, že se do obchodu zapojuje více subjektů. Klient prodá zboží kupujícímu, ale nemusí si přímo od něj odebrat zboží. Výhoda je v tom, že nejste odkázáni na jednoho klienta, na jednoho dodavatele. To znamená, že si můžete vybrat ze široké škály klientů, kteří své zboží nabízí,“ vypráví jednatelka společnosti Tradebank Czech Dana Dvořáková. 

Barteru se zájemci musí věnovat. „Podstata barterování a jeho největší výhoda spočívá v tom, že dané agentuře nebo za ten produkt, který já dostanu, platím poukázkou, která má nějakou hodnotu, ale tu hodnotu nemusím fyzicky zaplatit. Hodnota je pro mě nižší o marži, kterou mám, takže obchod je v tomto směru výhodnější, než kdybych platil čistě penězi,“ konstatoval Jiří Vaverka, ředitel Reporter Czech Republic. 

V zahraničí zprostředkovává barter přes 400 společností a není tajemstvím, že směňují i státy. Aktuálně stojí možná i Česká republika před jedním mezinárodním barterem: vyřazené letouny L 159 za iráckou ropu. „Věřím, že se tento systém rozšiřuje, nicméně zatím je to jen v začátcích a ten potencionál je velký. Nakonec barterový obchod je stará záležitost, takže se vracíme jen zpátky ke kořenům,“ poznamenal Vaverka. Cesta pro barterování je tak pro Čechy otevřená.