Správní řízení v tendru na rychlíky pro České dráhy se zastavilo

Brno – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes zastavil správní řízení v tendru na nákup šestnácti vlakových souprav pro České dráhy. Jedná se o zakázku na pořízení 16 luxusních rychlíků Railjet pro České dráhy. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Škoda Transportation, která na úřadě pětimiliardový tendr napadla, se proti rozhodnutí může ještě odvolat. ČD tak zatím nemohou uzavřít s firmou Siemens, vítězem soutěže, smlouvu. O rozhodnutí úřadu informoval server Ekonom.cz.

Uzavření smlouvy brání také předběžné opatření, které ÚOHS před několika týdny vydal. Jeho platnost má posoudit rozkladová komise. Předseda úřadu Petr Rafaj dnes řekl, že v této věci ještě nerozhodla. „Doplňovaly se některé informace,“ řekl pouze. Aktuální rozhodnutí svých podřízených komentovat nechtěl.

Minulý týden Rafaj odvolal z funkce místopředsedu a šéfa sekce veřejných zakázek Kamila Rudoleckého. Média v této souvislosti spekulovala, že za jeho odvoláním je právě vydání předběžného opatření v případě tendru na rychlíky pro ČD. Rafaj to odmítl. Rudoleckého nahradila Eva Kubišová, která dříve řídila odbor druhostupňového rozhodování ÚOHS. Dnešní rozhodnutí je jedním z prvních, které na pozici šéfky sekce veřejných zakázek podepsala.

Škoda napadla tendr ČD i u Evropské komise

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení mimo jiné posuzoval, zda je Škoda Transportation v řízení takzvanou oprávněnou osobou. Chtěl, aby firma doložila, že je schopna předložit konkurenční nabídku. Škoda to kritizovala. „Antimonopolní úřad není ani nemůže být v pozici, kdy sám požaduje předložení konkurenční nabídky nebo hodnotí naše kvalifikační předpoklady, či dokonce supluje průběh výběrového řízení,“ uvedla již dříve mluvčí firmy Lubomíra Černá. Škoda Transportation tendr ČD napadla i u Evropské komise.

„My jsme rozhodnutí o zastavení správního řízení zatím nedostali oficiálně. Nicméně od začátku jsme přesvědčeni, že ČD postupují v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ podotkl mluvčí společnosti Siemens Pavel Kaidl.  

Podle českého dopravce je dohodnutá cena ve výši dvou set milionů eur za 16 souprav typu Railjet výhodná. Využívá totiž nabídky rakouských drah. Ty si do svého vozového parku objednaly sedmašedesát nových vlaků. Potom ale zjistily, že šestnáct z nich nepotřebují. ČD proto na nové soupravy nevypsaly výběrové řízení a rozhodly se vzít je přímo od Siemensu.

„Dnes bylo vydáno předběžné opatření, kterým bylo uloženo zadavateli, tedy Českým drahám, neuzavírat smlouvu v tomto výběrovém řízení,“ řekla místopředsedkyně úřadu Eva Kubišová. Kauzu pětimiliardového nákupu má tak stále v rukou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vše teď závisí na tom, kdy a zda vůbec úřad takzvané předběžné opatření zruší. Škoda má navíc patnáct dnů na odvolání. Smlouvu o dodání šestnácti nových vlaků musejí České dráhy se společností Siemens podepsat nejpozději do 30. září. Pokud to z nějakého důvodu nestihnou, nabídka vyprší.