Zatímco dopravní organizace nemají ředitele, tečou přes ně miliardy

Praha - Tři důležité organizace v oblasti dopravy nemají stálého ředitele. Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) přesto nechává rozhodnutí o jejich trvalém obsazení, až bude schválený státní rozpočet. Jde o Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Přitom jen letos přes tyto organizace proteče 60 miliard korun.

Místo ředitelů vládnou organizacím jen manažeři pověření řízením. Rekordmanem je Správa železniční dopravní cesty, která čeká na jmenování stálého ředitele 342 dnů. „Dojem, který to vzbuzuje je, že se jedná o dobře organizovaný chaos,“ komentuje situaci projektový manažer Transparency International Stanislav Beránek.

0Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR Václav Matyáš:

„Ta situace opravdu není dobrá. Ono o té moudré personální politice vypovídá to, že v jednom roce máme třetího ministra dopravy.“


Organizacemi přitom protékají miliardy na stavbu českých silnic a dálnic. „Hlavní korupční riziko vidím v tom, že úředníci státních organizací jako je ŘSD a podobně, tak jsou degradováni jenom na pouhé posílače peněz podle pokynů externích firem, které vlastně nenesou žádnou zodpovědnost,“ dodává Beránek. „V tuhletu chvíli jak pověřený ředitel pan Čoček na SFDI, tak na SŽDC pan Habarta vykonávají velmi dobře svou práci a jsem s nimi velmi spokojen,“ hájí ale současnou situaci Dobeš.

O rozpočtu bude vláda jednat již zítra

Definitivní rozhodnutí Dobeš nechává na dobu, až bude schválen rozpočet na příští rok. „Ano, vím, že po dvou měsících ve funkci bych měl s tímto problémem něco dělat. Já se samozřejmě hned po tom, kdy bude ukončena diskuse o státním rozpočtu, budu chtít sejít s panem premiérem a já samozřejmě na základě konzultace s ním tyto pozice budu chtít obsadit,“ dodává však rychle Dobeš. O rozpočtu by přitom měla vláda jednat už zítra.