Nástup Regiojetu provází konkurenční boj

Praha - Konkurenční boj, na kterém paradoxně může prodělat cestující - tak lze vystihnout poslední střety mezi státními Českými drahami a nastupujícím soukromým dopravcem Regiojet. Zástupci žlutých vlaků teď tvrdí, že ČD například už dopředu striktně odmítají pomoci v případě, kdyby došlo na trati k poruše vlaků. Nové společnosti se rovněž nezamlouvá, že pravděpodobně nebude moci čistit své soupravy v myčkách, které dominantní hráč na tuzemském železničním trhu vybudoval z velké části z veřejných peněz. Železniční konkurence začne fungovat mezi Prahou a Ostravou od 26. září.

Cenově mohou lidé na nástupu konkurence vydělat. Již nyní snižují zveřejněné nejlevnější nabídky Regiojetu dosud platné minimum za lístek mezi Prahou a Ostravou. Navíc České dráhy slibují, že brzy půjdou s cenou na stejné trati také dolů. V případě nečekaných událostí na trati ale může nastat pro pasažéry nastupující společnosti problém. „Měli jsme zájem se s Českými drahami domluvit na vzájemné výpomoci. Například kdyby jim vypověděla službu lokomotiva, jejich pasažéry bychom odvezli my. A stejnou pomoc bychom očekávali v opačném případě,“ přibližuje původní plány mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

„Konkurenčnímu dopravci sdělujeme, že nebudeme poskytovat služby, které jsou jakýmsi našim vnitřním know how,“ poznamenal ale náměstek Českých drah Antonín Blažek s tím, že pro jeho společnost je nepřijatelné vyhovět požadavku konkurence. „Myslíme si, že to děláme z toho důvodu, abychom vyjádřili, že železniční doprava není jenom stewardka nebo vlakuška, kterou si pan Jančura dokáže zajistit. Železniční doprava je především starost o vozidla, o jejich zázemí, o bezpečnost cestujících na té trati,“ dodal Blažek.

Ostrý střet teď obě společnosti absolvují například v otázce využívání železničních myček.  „Myčky jsou v České republice tři, a jsou postaveny minimálně ze dvou třetin z peněz daňových poplatníků. Proto by je měli za poplatek mít právo používat všichni dopravci,“ myslí si majitel Regiojetu Radim Jančura a doplňuje, že se jeho firma obrátí s podnětem k prošetření na antimonopolní úřad. „Chceme jen to, co nám náleží podle práva. Za myčky bychom platili v ceníkových cenách. České dráhy ale dělají všechno proto, aby nám házely klacky pod nohy,“ podotkl Jančura.

Zástupci Českých drah se ale brání tím, že konkurenční společnost nemá dostatečné zázemí, a proto chce teď dominantního dopravce využívat. Jedná se například o zabezpečení kontroly vozů, o opravu lokomotiv, o přípravu před jízdou, o zajištění záložních vozidel, o řešení mimořádných situací nebo i o záložní strojvedoucí. „Oni se teď diví, co všechno je potřeba k té železnici zajistit. Proto jsme jim sdělili, že toto zajišťujeme pro sebe, ale nebudeme to zajišťovat pro ně,“ tvrdí Blažek. „Budeme si muset pomoci sami. V případě, že nám klekne mašina, budeme mít náhradní lokomotivy na trati. Je to řešení, které přinese maximální zpoždění dvě hodiny. Pokud by takový případ nastal, tak pak by jeli všichni cestující absolutně zdarma,“ uvádí majitel Regiojetu.

Regiojet zveřejnil, že podle jeho odhadů bude státní firma kvůli konkurenci už příští rok na trati do Ostravy až v miliardové ztrátě. To České dráhy odmítají, přesto souboj o cestujícího za prioritní považují. „Není pro nás ekonomicky zajímavé, abychom dělali všechny doprovodné činnosti, abychom zajišťovali veškerý servis, veškerou špinavou práci a aby ten bonbónek v podobě našich tržeb sezobl někdo jiný,“ uzavřel Blažek.