Předváděcí akce: Nátlak prodejců a smlouvy, které často nezruší ani soud

České Budějovice – Přestože inspektoři i spotřebitelská sdružení stále varují před předváděcími akcemi a upozorňují na nátlak, který na nich prodejci na zákazníky vyvíjí, zejména senioři je stále navštěvují. A co je horší, nepříliš etickým praktikám prodejců často podlehnou. Pak je čekají vysoké splátky za zboží, které ani nechtěli a mnohdy třeba ani nedostali.

Osmdesátiletý Eduard Kučera ze Sezimova Ústí se už tři měsíce neúspěšně snaží odstoupit od smlouvy s firmou Zepter. Přestože jejich zboží nechtěl, podepsal pod nátlakem na předváděcí akci kupní i úvěrovou smlouvu na biolampu v ceně 22 tisíc korun. S úroky by za ni zaplatil ještě o deset tisíc víc. Nyní tvrdí, že nebylo možné se nepřiměřenému nátlaku prodejců ubránit. „Já jsem říkal, já nemám zájem, půjdu pryč a v tom přišla ještě ta druhá žena a znova zase tvrdě na mě najela. Mě nebylo dobře, potom za tři dny mě odvezla záchranka,“ popisuje Kučera.

Ještě z nemocnice poslal pan Kučera prodejci zoufalý dopis, ve kterém žádal, aby smlouvu zrušil. Nikdo mu neodpověděl. Teprve když zboží v termínu vrátil, firma mu odpověděla, že smlouva stále trvá. „Odstoupil od smlouvy v termínu a psal to na adresu pracovnice, která s ním smlouvu uzavřela, je jimi vázaná a měla jim to sdělit,“ uvedla Libuše Oulehlová ze Sdružení obrany spotřebitele Jihočeského kraje.

Eduard Kučera
Eduard Kučera

Společnost Zepter otočila, až když se do věci vložila Česká televize. Z písemného vyjádření její marketinkové manažerky Jany Rechlíkové vyplývá, že dnes odpoledne firma posoudila jeho situaci znovu. Smlouvu stornuje. „Přestože nemá pan Kučera nárok na zrušení smlouvy, společnost Zepter se mu rozhodla vzhledem k věku a zdravotnímu stavu vyjít vstříc a kupní smlouvu stornovala,“ informovala Rechlíková.

Předváděcím akcím se raději obloukem vyhněte, radí inspektoři

Stížností na prodejce na předváděcích akcích v poslední době přibývá. „Používají takové té verbálně násilné formy,“ říká o jejich praktikách Oulehlová. „Dokáží perfektně manipulovat,“ dodává ředitel České obchodní inspekce České Budějovice Daniel Adamec. Většina zákazníků ale podle nich takové štěstí jako pan Kučera nemá. I když smlouvu podepsali pod nátlakem, jejího zrušení nikdy nedocílí, a když se jim to náhodou podaří, tak jen za cenu velkých ztrát.

„Smlouvy jsou velice dobře vypracované,“ vysvětlil Adamec. Většinou s nimi nespokojení zákazníci neuspějí ani u soudu. Jedinou možností, jak se podobným problémům vyhnout, tak zůstává vůbec podobné akce nenavštěvovat.