Češi nakupují podle reklamních letáků

Stále více Čechů nakupuje zboží podle reklamních letáků obchodních řetězců. Alespoň jednou týdně si vezme leták na pomoc téměř polovina lidí. Ignorovat letáky dokáže pouze každý desátý zákazník. V roce 2010 domácnosti obdržely 3,9 miliardy těchto tiskovin.

Celých 47 procent českých spotřebitelů bere alespoň jednou týdně do ruky reklamní letáky a podle nabídky rozhoduje, kam a co jít nakupovat. Dalších sedm procent spotřebitelů pak z podobného chování udělalo denní rituál. Jen zhruba každý desátý dokáže reklamní letáky ignorovat. Vyplývá to z výzkumu, který pro společnost Česká distribuční v srpnu letošního roku provedla agentura Focus.

Průzkum dále ukazuje, že lidí, kteří se letáky neřídí, bude ubývat. „S očekávaným růstem cen potravin lze předpokládat, že zájem o letáky s tímto sortimentem bude ještě větší,“ sdělila Michaela Kohutová z České distribuční. Česká distribuční patří mezi největší tuzemské společnosti v oboru neadresné distribuce, do kterého patří i letáky obchodních řetězců.

Reklamní oddělení obchodních řetězců si mohou gratulovat. Průzkum ukazuje, že velká část těch, kteří do letáků nahlíží, se nechá nabídkou zlákat a koupí i to, co nepotřebuje. Takto se chová 45 procent českých zákazníků. Hned dvě třetiny lidí lákají k brožurám s přehledy cen slevové kupony a další případné výhody při následném nákupu. Lidé nejčastěji sledují letáky s nabídkou potravin a nápojů. Zaměřují se ale také na drogerii, zboží z hobbymarketů či spotřební elektroniku. Letáky jsou sezonně zaměřené také na hračky či sportovní potřeby.

Obchodní řetězce nepolevily ve vydávání reklamních letáků ani v době hospodářské krize, kvůli které Češi utrácejí méně. Do českých domácností bylo loni podle výkonného ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáše Hájka rozesláno 3,9 miliardy těchto reklamních tiskovin, informujících o akčních nabídkách a slevách. Stejné množství reklamních letáků bylo v Česku distribuováno i v roce 2009. Hájek odhadl, že celkové náklady na výrobu letáků se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun. Distribuční firmy loni utržily zhruba 1,01 miliardy korun, tedy o necelé procento méně než o rok dříve. „V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles,“ uvedlHájek.

Počet reklamních letáků se v předchozích několika letech zvyšoval. V roce 2006 bylo v Česku rozesláno 3,5 miliardy reklamních letáků a o rok později jejich počet vzrostl na 3,7 miliardy. V roce 2008 domácnosti obdržely 3,8 miliardy reklamních letáků a v letech 2009 a 2010 bylo ročně distribuováno 3,9 miliardy letáků. Hájek míní, že tento obor nevykáže pokles ani letos. Reklamní letáky totiž hrají důležitou roli v konkurenčním boji obchodníků a jsou hlavním zdrojem informací o slevách a akčních nabídkách, jejichž četnost obchodníci v době hospodářské krize zvýšili.