Chyby Řebíčkových úředníků stály Česko miliardy určené dopravě

Praha - Evropská unie odmítla Česku proplatit dopravní stavby za jedenáct miliard korun. Píše to deník Aktuálně.cz. Jedná se například o dálnici D8, obchvat Nymburka a tři vodní stavby. Vše bude muset zaplatit státní pokladna. Několik let staré chyby exministra dopravy Aleše Řebíčka a jeho úředníků při čerpání evropských dotací přijdou každého Čecha na tisíc korun. Ministr dopravy Pavel Dobeš chce zachránit slíbené dotace z projektů, které Brusel odmítl - připravuje další dopravní stavby, aby nepoužité peníze utratil.

Evropští úředníci definitivně odmítli proplatit pět dopravních staveb, se kterými se začalo v éře, kdy vládla Topolánkova vláda a ministerstvo řídil Aleš Řebíček. Většinu ztráty způsobil špatný postup při zadávání dálnice D8 přes České středohoří. O evropské dotace mezi půlmiliardou a miliardou stát přijde také při stavbě obchvatu Nymburka a u tří vodních staveb. Podle mluvčí ministra dopravy Pavla Dobeše Květy Kočové dosahují celkové výdaje na tyto projekty z evropských i národních zdrojů 20 miliard. 

Květa Kočová, mluvčí ministerstva dopravy

„Chybu udělal zadavatel, to znamená, zodpovědné by za tuto chybu bylo tehdejší vedení ministerstva dopravy a ministerstva financí.“


Největší stavba D8 nemá podle Evropské komise nárok na dotaci, protože ignorovala požadavek, podle něhož se musí u každé stavby dotované z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Zdejší úřady však tato rizika veřejně neprojednaly při územním řízení. Neumožnily tak diskusi, jestli není možné zvolit jinou trasu, například se vyhnout nejcennějším lokalitám chráněné krajinné oblasti.

Unii se nezamlouvají nejasnosti při zadávání zakázky

Silniční přeložka okolo Nymburka ztroskotala na nejasnostech při zadávání zakázky. Auditoři Evropského účetního dvora se nesmířili s tím, že Ředitelství silnic a dálnic přidělilo stavbu za cenu 1,032 miliardy, nakonec ale stavebním firmám zaplatilo o 131 milionů navíc. Na tyto „vícepráce“ však ani formálně nevypsalo veřejnou soutěž. Evropská unie takové zakázky neproplácí. 

Obdobné riziko by hrozilo i dálnici přes České středohoří. Zakázku získalo před čtyřmi lety konsorcium firem za 11,821 miliardy, avšak současná cena dosáhla podle rozpočtu státního dopravního fondu 15,724 miliardy. Zdvihací most v Kolíně nebude proplacen, protože Ředitelství vodních cest zmanipulovalo veřejnou soutěž tak, aby se do ní mohl přihlásit pouze předem určený vítěz a další firma, která měla posloužit jako křoví.

Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako tzv. vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe mezi Kolínem a Děčínem evropskou normu. 

Ministr Dobeš dává odpovědnost za ztracených 11 miliard úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodli. Nebude však požadovat jejich potrestání. „Výdaje, které budou zatíženy nesrovnalostmi a které nebude možné uplatnit k refundaci ze zdrojů unie, budou muset být plně hrazeny z národních zdrojů,“ shrnuje Dobešovo řešení mluvčí Kočová.

Aby se evropské dotace přece jen vyčerpaly, bude ministerstvo podle Kočové nejspíše hledat náhradní projekty. Zejména se pak uvažuje o dálnici D1. Navíc seznam staveb, které o evropské dotace nakonec přijdou, se může ještě rozšířit. Evropská komise totiž teprve začíná proplácet faktury za dokončené projekty.