Češi si oblíbili podnikatele, i když uplácejí

Praha – Společnost sice vnímá podnikatele nad očekávání pozitivně, podnikání v Česku je ovšem zatíženo korupcí. Žádosti o úplatek jsou tu každodenní realitou. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK pro společnost Ernst & Young. Z dotazování zhruba tisícovky lidí vyplynulo, že 54 procent populace hodnotí svůj vztah k podnikatelům jako kladný.

Ještě relativně nedávno bylo přitom označení „podnikatel“ spíš negativní. „Lidé oceňují, že podnikatelé přinášejí pracovní místa, zvyšují celkovou úroveň ve společnosti,“ podotkl Jiří Svoboda, ředitel pro obchod a marketing z GfK Czech. Společnost si tak začala uvědomovat vliv podnikatelů na ekonomiku. 

Čechům se mimo jiné zamlouvá i vůle podnikatelů dělat něco navíc. „Podnikatelé vyvíjejí aktivitu a obětují velkou část volného času, to lidé obdivují,“ řekl Svoboda. Z průzkumu vyšly ale najevo i negativní aspekty. Lidé si třeba myslí, že podnikatelé tolik nerespektují své zákazníky a pracují pro vlastní prospěch, přičemž ostatních využívají.

Jen v málo případech řeknou Češi na úplatek jasné NE

Respondenti si ale často myslí, že podnikání v Česku je spojeno s korupcí. „Společnost vnímá, že podnikatelé jsou do určité míry účastníky korupce,“ potvrdil Svoboda. Čtyřicet procent dotázaných dle něj uvedlo, že od nich byl úplatek požadován. Většina na nabídku nereagovala, pouze ale malá část z nich natvrdo odmítla. 

Někteří podnikatelé, jako je Andrej Babiš, tvrdí, že korupce v Česku překročila únosnou mez, a volají po občanské aktivitě. „Z údajů, které máme k dispozici, vyplývá, že podnikatelům korupční prostředí vadí, a to jak ve státních, tak i v soukromých firmách,“ konstatoval Svoboda.