Policie vyšetřuje privatizaci Škody Holding

Praha - Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality prošetřuje okolnosti týkající se přechodu firmy Škoda Holding do rukou investorů ze skupiny Appian. Obchod probíhal v letech 2002 a 2003 a byl financován z prostředků Mostecké uhelné společnosti. Dle dokumentů, které byly objeveny při vyšetřování ve Švýcarsku, měly být do obchodu zapleteny i firmy ve vlastnictví manažerů Škody v čele s Martinem Romanem. Dnes již bývalý šéf ČEZu důrazně popírá jakoukoliv provázanost.

Vyšetřování se donedávna týkalo pouze okolností, za nichž byla z peněz pocházejících z  Mostecké uhelné spol. koupena sama Mostecká uhelná společnost. Nyní se česká policie soustředí i na to, co stálo za privatizací Škody, jak proběhla a kdo ji nakonec ovládl. Obě kauzy spolu totiž zjevně souvisejí.

Dle MF Dnes mezi firmami, které v poměrně komplikované majetkové struktuře kolem Škody figurovaly, jsou podle dokumentů i subjekty spojené se čtveřicí manažerů Škody. Jedná se například o The California Trust, který jako své tzv. beneficienty (příjemce profitu) uváděl manažery Romana, Krska, Koreckého a Zapletala.

„Pokud se prokáže propojení mezi společnostmi ČEZ a Škoda, bude to naprosto nepřijatelný střet zájmů,“ prohlásil ministr financí Miroslav Kalousek.

Kdo o prodeji Škody rozhodl?

O prodeji Škody rozhodovala sociálnědemokratická vláda pod vedením Vladimíra Špidly. Krachující firmu se stát pokusil revitalizovat rozdělením na část Škoda Holding, kterou pod vedením pozdějšího šéfa ČEZu Martina Romana stát prodal soukromým investorům ze skupiny Appian. Transakce byla definitivně schválena 9. prosince 2002. Ministrem financí tehdy byl Bohuslav Sobotka. Právě on také v dubnu 2004 jmenoval Martina Romana na post generálního ředitele ČEZu. Pro policii tím nyní vzniklo podezření ze střetu zájmů.

„Pokud jde o éru, kdy (Martin Roman - pozn.red.) řídil Škodu, tak jeho účast v té struktuře je problematická spíše tím, že to bylo skryto, takže asi nebylo všechno v pořádku, jinak by se tam dělo všechno veřejně. Problém by byl, kdyby ve struktuře figuroval i poté, co odešel řídit ČEZ,“ komentovala redaktorka listu MF DNES Jana Klímová.

Martin Roman pro ČT

"Opakovaně jsem potvrdil, že jsem nikdy nebyl vlastníkem Škody Plzeň. Tyto informace neustále šíří představitelé společnosti, která chce na úkor ČEZ, a tedy státu, vydělat sto miliard korun.

Exministr Sobotka uvedl, že vláda tehdy nezjišťovala, kdo za firmou Appian stojí. „V té době nikdo nevznášel téma struktury vlastnictví. Ve společenské diskusi to nebyla priorita, jako to je dnes.“ Škodovka však později získala od ČEZu, který Roman téměř 8 let vedl, řadu zakázek za miliardy korun.

Investiční skupina Appian s nejasnou vlastnickou strukturou kromě plzeňské Škodovky o 4 roky dřív výhodně zprivatizovala i Mosteckou uhelnou společnost. A to způsobem, který se dodnes snaží rozluštit jak švýcarská tak česká policie. Nové informace naznačující Romanovo zapojení v prodeji plzeňské Škodovky mohly podle médií stát i za jeho nečekaně rychlým odchodem z čela energetického gigantu. Roman však podle svých slov s nynějším ukončením své funkce dlouhodobě počítal.

David Ondráčka, ředitel české pobočky Transparency International:

„Já ty informace považuji za velmi závažné. Je podstatné, aby média a veřejnost dostali ten obrázek úplně celý, protože to velmi úzce souvisí s tím, za jakých okolností Martin Roman skončil ve vedení ČEZu. Pokud by se potvrdily informace, že majetkové propojení Martina Romana na Škodu Plzeň tam stále bylo, dalo by to velké otazníky nad zakázkami samotného ČEZu, ale i dalších polostátních firem, jako jsou České dráhy nebo například dopravní podniky.“

Vydáno pod