Equa bank vyhlíží klienty velkým hráčům, láká na nízké poplatky

Praha - Equa bank, která vznikla po převzetí Banco Popolare ČR, se chce zaměřit na získávání nových zákazníků především z řad klientů velkých tuzemských finančních ústavů. Během následujících pěti let plánuje Equa bank získat přes 300 tisíc klientů, nyní jich má zhruba 5 tisíc. Do dvou let pak chce rozšířit počet poboček ze současných sedmi na 25. Banka investičního fondu AnaCap se v posledních měsících stává už třetím finančním domem, který se snaží o klienty velkých konkurentů.

Snahu přetáhnout na svou stranu klienty velkých bank již dříve oznámily i další nové banky na tuzemském trhu - Zuno Bank a Air Bank. Služby budou nabízet hlavně na internetu. „My, stejně jako Air Bank nebo Zuno Bank, jdeme po klientech těch velkých bank. A teprve časem se ukáže, kdo byl úspěšnější,“ uvedl provozní ředitel Ondřej Moravec.

Měnit banku se Čechům moc nechce

Malé banky v Česku zatím podle průzkumů naráží na neochotu klientů měnit banku, a to i přesto, že zavedené bankovní domy svým klientům účtují v porovnání se zahraničím poměrně vysoké poplatky. I odborníci potvrzují, že Češi jsou ve svém postoji k bankám velmi konzervativní.

Equa bank svým klientům nabízí v případě aktivního využívání služeb účet zdarma, výběr z bankomatů nabízí v ČR i po celém světě za devět korun a úročení spořicího účtu ve výši 2,3 procenta. Většina stávajících bank přitom nabízí úročení spořicích účtů spíše pod dvěma procenty. Zuno Bank nabízí dvouprocentní úrok a Air Bank garantuje, že úroková sazba bude patřit mezi tři nejvyšší na trhu.

Na českém bankovním trhu se schyluje k ostrému boji o zákazníky

Air Bank ze skupiny PPF finančníka Petra Kellnera, která zahájí ostrý provoz a začne nabízet služby klientům 1. listopadu, chce během prvního roku činnosti získat 70 tisíc klientů. V pátém roce činnosti chce čtyř až pětiprocentní podíl na trhu, což je zhruba 250 tisíc aktivních klientů.

Air Bank
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Doležal

Internetová Zuno Bank, která patří do skupiny Raiffeisen Bank International stejně jako tuzemská Raiffeisenbank, chce zopakovat svůj úspěch ze Slovenska. Tam od loňského prosince získala zhruba 18 tisíc klientů a vklady za 125 milionů eur (přes tři miliardy korun). Banka přitom podle vlastního vyjádření za sedm týdnů provozu přilákala v ČR 16 tisíc klientů a na vkladech pak vybrala přes pět miliard korun.

Už zavedení hráči proto rozšiřují své služby - a to také na internetu. Podle Hypoteční banky totiž 90 procent lidí očekává komunikaci s bankou prostřednictvím počítače. Proto teď představila takzvanou Virtuální pobočku. Prostřednictvím videohovoru klientům umožňuje sjednat si hypotéku třeba z domova. „Produkt je určen lidem, kteří už dnes na internetu komunikují, kteří na internetu nakupují a mají s ním nějaké zkušenosti. Jsou navíc většinou časově poměrně vytížení,“ dodal ředitel marketingu a PR Hypoteční banky Bohdan Suchánek.

I další banky podobné produkty testují. Podle projektu Češi v síti dnes Internetové bankovnictví využívají lidé podobně často jako sledování videa na internetu. Ke svému účtu v bance se za poslední měsíc připojilo dokonce více lidí, než kolik se jich připojilo ke svému účtu na sociálních sítích.