Saab dostal ochranu před věřiteli, uteče hrobníkovi z lopaty?

Stockholm - Odvolací soud pro západní Švédsko dnes vyhověl automobilce Saab a schválil její žádost o poskytnutí ochrany před věřiteli. Zvrátil tím dřívější rozhodnutí nižšího soudu a otevřel firmě, která nemá ani peníze na provoz, cestu k možné záchraně. Mzdy zaměstnancům automobilky bude po dobu banknotové ochrany platit stát.

Soud své rozhodnutí zdůvodnil tím, že „důkladné zkoumání ukázalo předpoklady pro úspěšnou rekonstrukci“ automobilky. Saab doufá, že v ochranném režimu bude moci přežít, dokud čínské úřady neschválí dohodu o dlouhodobém financování, kterou jeho vlastník Swedish Automobile uzavřel v červnu s čínskými společnostmi Zhejiang Youngman Lotus Automobile a Pangda Automobile Trade. V režimu ochrany musí firma vypracovat plán restrukturalizace a sehnat nový kapitál.

V režimu ochrany, který trvá obvykle tři měsíce, ale může být prodloužen, musí firma vypracovat plán rekonstrukce a sehnat nový kapitál. Mzdy zaměstnanců chráněné firmy v tomto období platí vláda.

Tom Muller, analytik společnosti Theodoor Gilissen v Amsterdamu

„Reorganizace má smysl, protože to koupí firmě nějaký čas. Ale rozhodně musí přijít velmi rychle s novými finančními prostředky.“


Soud v okrese Vanersborg před dvěma týdny žádost Saabu o zařazení do ochranného režimu zamítl a firma se proti tomu minulý týden odvolala. Své odvolání podepřela doklady o zajištění překlenovacího úvěru v sumě 70 milionů eur (v přepočtu zhruba 1,7 miliardy korun).

Minulý týden dva odborové svazy a jeden z dodavatelů podali návrh na konkurzní řízení vůči Saabu. V úterý se k nim s žádostí o bankrot automobilky přidal další - IF Metall Union. „Nemůžeme déle čekat,“ vysvětlil odborový svaz IF Metall Union, který hájí zájmy zhruba 1 500 dělníků. „Je to bolestné rozhodnutí, ale musíme zajistit mzdy pro naše členy, proto nemůžeme čekat,“ doplnil. Po dnešním rozhodnutí soudu nicméně odbory uvedly, že jejich návrh na konkurz je nyní bezpředmětný, protože nyní bude mzdy dělníkům vyplácet stát.

Výroba v závodech Saabu byla v dubnu kvůli neplacení za dodávky zastavena. Firma se několikrát pokusila výrobu obnovit, na čtyřicet minut se stroje rozběhly v červnu, pak ale kvůli nedostatku součástek opět ztichly. Firma dluží zaměstnancům mzdu za srpen.

Nizozemská firma Spykerk Cars, která se přejmenovala na Swedish Automobile, se začátkem loňského roku dohodla na koupi automobilky od americké General Motors za 400 milionů dolarů (přes sedm miliard Kč). Dohoda tehdy zachránila známou švédskou značku před postupným ukončením činnosti, které její americká matka plánovala. Řada odborníků se ke spojení podniků Spyker a Saab od začátku stavěla skepticky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový.