Odboráři: Škrty mohou ČD poslat ke dnu

Praha – Železniční odboráři mají strach, že současné škrty v regionální osobní dopravě budou mít zásadní vliv na budoucí fungování Českých drah. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši dokonce v důsledku snížení příspěvků krajům na osobní dopravu akutně hrozí kolaps železniční regionální dopravy. Pejša dnes také pohrozil stávkou.

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Tomáš Benedikovič

Uvažované snížení rozsahu dopravní obslužnosti by prý znamenalo porušení podmínek, za kterých ČD žádaly o příspěvek Evropské unie z regionálních operačních programů, a mohlo by vyústit ve vracení dotací.

Původně plánoval resort financí seškrtat podporu regionální dopravy o 600 milionů korun, později se však ministři dopravy Pavel Dobeš a financí Miroslav Kalousek dohodli na kompromisním návrhu. Do rozpočtu ministerstva dopravy poplyne 300 milionů. Ty budou rovným dílem rozděleny mezi dálkovou a regionální dopravu. Zbylých 450 milionů by do regionální železniční dopravy měly shodně doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Jaroslav Pejša:

„Vypadá to sice hezky a zdá se, že vše je vyřešeno, ale problém je větší, než pan ministr předestíral. Zároveň se tím přiblížila možnost stávky na železnici.“


Spolufinancování je problémem nejen pro kraje. Potřebnou částku nemají kde ušetřit ani České dráhy. Ty už si přitom za evropské peníze objednaly nová vozidla. Podle Pejši se může stát, že dráhy budou muset dotaci vrátit. Za objednaná vozidla by jim zároveň od výrobců hrozily sankce za odstoupení od smlouvy. Podle Pejši tak dopravci může vzniknout škoda za několik miliard korun.

České dráhy
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: Tomáš Novák

Dráhy nemají kde šetřit

Podle Českých drah je prostor pro šetření ve společnosti již velmi omezený. Jak Správa železniční dopravní cesty, tak České dráhy budou úspory v požadované výši 150 milionů korun hledat zejména na straně administrativních nákladů. To se ale v minulosti ukázalo jako málo efektivní. „Vloni dopravce například kvůli úsporám propustil zhruba dva tisíce zaměstnanců převážně z administrativních profesí, ale ušetřené náklady okamžitě spolkl meziroční nárůst cen nafty, elektřiny a poplatku za dopravní cestu,“ tvrdí vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. Situací v regionální dopravě se bude příští čtvrtek zabývat mimořádné plenární zasedání tripartity.