Tripartita se na navýšení peněz pro dopravu nedohodla

Praha - Tripartita se nedohodla na tom, aby doprava získala víc peněz ze státního rozpočtu.  Zástupci odborů, zaměstnavatelů a vlády se znovu sejdou v říjnu. Odborům vadí, že se má snížit státní příspěvek krajům na osobní železniční dopravu o 450 milionů korun. Chybějící peníze by měly rovným dílem doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Jednání mimo jiné ovlivnila neúčast ministra dopravy Pavla Dobeše (VV). K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu. 

Zatím tak financování výstavby dopravní infrastruktury a veřejné dopravy zůstane na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu. „Pro nás je to nedostatečné,“ prohlásil předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Dodal, že by to znamenalo nutnost vracení finančních prostředků EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa. „My jsme vznesli požadavek, aby než dojde k dohodě, se stát postaral o financování regionální dopravy,“ uvedl Pejša.

Jaroslav Pejša
Jaroslav Pejša

Během jednání zaměstnavatelé a odbory zjistili, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce. „Jeví se to v tomto okamžiku, že kraje trvají na platnosti memoranda,“ prohlásil první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) chtěl tuto částku ročně snížit o 600 milionů korun, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů korun, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

S hejtmany podepsala memorandum předchozí vláda Jana Fischera. Kalousek však zdůraznil, že tento dokument není právně závazný, hejtmani na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony korun. Zástupci krajů už dříve uvedli, že čekají na konečné rozhodnutí vlády, dosud podle nich o porušení dohody jen mluvila.

Pejša dodal, že ani České dráhy nemají kde požadované prostředky ušetřit. Dopravce by rovněž kvůli šetrnému přístupu vlády mohl přijít o dotace z Regionálních operačních programů, za které již objednal kolejová vozidla. Předák nejvlivnější odborové centrály na železnici si proto myslí, že Českým drahám hrozí škoda v řádu miliard.