Škodovka propouští a ruší 21 směn

Mladá Boleslav – Škoda Auto plánuje po třech letech opětovné omezení výroby. Jako důvod uvádí pokles zájmu po autech mateřského koncernu Volkswagen v Jižní Americe, pro které motorárna v Mladé Boleslavi vyrábí tříválcové motory. Škoda proto požádala odbory o souhlas se zrušením 21 směn, jak prohlásil pro týdeník Škodovácký odborář šéf firemních odborů Jaroslav Povšík. Omezení se dotkne přibližně stovky zaměstnanců, jak prohlásil mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Zaměstnanci zůstanou doma za plnou denní mzdu díky takzvanému flexikontu pracovní doby, dodal Povšík. Slouží k vyrovnávání výkyvů v poptávce po práci - když musí firma vyhlašovat mimořádné směny, mají zaměstnanci připsané plusové směny a naopak. Ve firmě se konto vyrovnává čtvrtletně. Do konce roku není ale už podle odborářů pravděpodobné, že by firma vyhlásila směny navíc a lidé pak pracovali zadarmo.

Dreithaler tuto informaci potvrdil: „V příštím čtvrtletí nemáme signály, že byl požadavek na nějaké plusové směny, naopak budou minusové.“ Dodal, že pracovníci motorárny neodpracují směny v období od října do prosince. Neodpracovaných 21 směn nebudou nahrazovat ani v příštím roce. „Konto se uzavírá jednou za čtvrt roku a už nyní je jasné, že žádné plusové směny naplánovány nebudou,“ doplnil.

Zaměstnanci Škody už rušení směn zažili při hospodářské krizi na začátku roku 2008. Tehdy se takzvaná minusová konta uplatnila hlavně ve výrobě fabií a octavií. Firma tehdy také přesunovala zaměstnance na různá pracovní místa. Poté se situace zlepšila především díky šrotovnému v Německu i dalších zemích. Letos čeká rekordní prodeje i tržby.