Konkurence na železnici je prospěšná, prohlásil náměstek ČD

Praha – Ceny na trase mezi Prahou a Ostravou jsme snížili, abychom přilákali nové zákazníky. Je to naše obchodní politika. V Hyde Parku to uvedl náměstek ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Odmítl tak nařčení, že zavedením nižšího jízdného chce státní firma zničit konkurenční RegioJet, jenž na tomto spoji začal koncem září provozovat své vlaky. Konkurence na železnici je podle Blažka prospěšná i pro ČD a firma se jí nebrání.

České dráhy od pondělí 3. října nabízejí zvýhodněné jízdné na trati mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové, které je v průměru o třicet procent nižší oproti původním cenám ČD. Do Ostravy ale RegioJet z Prahy vypravuje své žluté vlaky. „Na těchto tratích soutěžíme v komerční dopravě a k tomu máme určité obchodní nástroje. Například to, že přijdeme se slevou či zaváděcí cenou,“ prohlásil Blažek s tím, že takovou praktiku užívají i jiné firmy v jiných odvětvích.

Jančura: ČD nasadily predátorské ceny

0„Jelikož ČD na této trati (Praha–Ostrava) prodělávaly, tak nasadily predátorské ceny pouze na této trati, aby se pokusily vytlačit prvního konkurenta, který přichází do České republiky. Tím, že České dráhy snížily jízdné o třicet procent, my už s cenou níž jít nemůžeme. Budeme čekat na rozhodnutí antimonopolního úřadu.“


České dráhy se podle svého náměstka takto chovaly již dříve na tratích, kde chtěly znovu nalákat zákazníky po výluce nebo hodlaly přetáhnout cestující z autobusové dopravy. Souvislost nižších cen s příchodem konkurence na trať Praha–Ostrava Blažek nevyvracel. Právě proto, že tam je nabídka od Student Agency, jsme jízdné upravili, přiznal manažer ČD. Lepší služby ve vlacích, jako třeba stevardky na některých tratích či rozdávání nápojů a tisku zdarma, ovšem dráhy nezavedly až po nátlaku od konkurence. „To už zavádíme od konce léta,“ vysvětlil náměstek ČD pro osobní dopravu.

Antonín Blažek kritizoval RegioJet, že si pouze vybírá výnosné spoje, kde chce národnímu dopravci konkurovat. "Jedině na lukrativních trasách, jako je třeba Praha–Ostrava, mohou soutěžit konkurenční firmy, tvrdí Blažek. Majitel RegioJetu Radim Jančura tento argument vyvrací. Trasa mezi Prahou a moravskoslezskou metropolí není pro ČD vůbec výhodná a dráhy zde už několik let tratí 600 milionů ročně, poznamenal Jančura.  

RegioJet
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Opravdu lukrativní tratě jsou podle podnikatele právě regionální tratě, za jejich provozování totiž dopravce inkasuje od státu či krajů dotace. „České dráhy na regionální dopravě vyberou 6 miliard korun, ale na dotacích od státu dostanou 12 miliard korun,“ prohlásil Jančura. Tyto dotace prý stát rozdává proto, aby dopravci vyrovnaly ztrátu na méně frekventovaných spojích.

RegioJet je zatím ziskový, hlásí firma

Radim Jančura dnes pro Hospodářské noviny přiznal, že se krachu svého projektu obává. „My zkrachujeme, ale bude to vinou (generálního ředitele ČD Petra) Žaludy,“ konstatoval majitel soukromé železniční firmy. „Je nám to ale jedno, dráhy o dvacet až třicet procent podstřelily naše ceny a my se samozřejmě pak budeme soudit,“ dodal Jančura s tím, že zvažuje podání žaloby u antimonopolního úřadu kvůli cenové politice státního dopravce.

0RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov–Ostrava–Olomouc–Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.


Přestože ještě nebyly započítány leasingové splátky vlaků, RegioJet minulý týden prohlašoval, že již v prvním týdnu dosáhl zisku. Dnes to rovněž potvrdil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj, podle kterého má RegioJet zatím ekonomicky fungující projekt. Vlaky byly a jsou i v tomto týdnu obsazeny z 80 až 90 procent, sdělil mluvčí. Stejná čísla v Hyde Parku uvedl i majitel firmy Jančura.  

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou drah přilákají díky lepšímu servisu více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent. Jenže když dráhy na trase zlevnily, RegioJet začíná být riskantním projektem. „Už počítání s devadesátiprocentní obsazeností byl ekonomický hazard, teď nemůžeme zlevnit a obsazovat vlaky na 120 procent,“ tvrdí Jančura.