Reforma sníží počet finančních úřadů ze 190 na 14

Plzeň - Reforma daňové správy, díky níž se sníží současný počet finančních úřadů ze 190 na 14, nepřinese žádné výrazné propouštění zaměstnanců. V krajských městech se možná už od ledna 2012 vytvoří krajské finanční úřady, z menších finančních úřadů vzniknou detašovaná pracoviště, která budou mít na starosti hlavně vyměřování a registraci poplatníků. Kontrolní a vymáhací činnost by měla být soustředěna na nových krajských úřadech. Díky lepší kontrole, systematicky rozprostřené po celém kraji, očekává finanční i celní správa vyšší výběr daní, odvodů i poplatků o jednotky miliard korun ročně.

Podle zástupců Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny by nová organizace finančních úřadů mohla platit už od ledna příštího roku, pokud se ve sněmovně podaří schválit zákony o finanční a celní správě. „Reálně je to stále stihnutelné. Je otázkou, na kolik je připravena finanční správa a zda se stihne zajistit technika včetně veřejných soutěží,“ uvedl Vladislav Vilímec (ODS).

Výběr daní by reforma měla zefektivnit

Daňová správa zatím nehovoří o zeštíhlení, optimalizace bude postupná. „Úřady zatím nepočítají se změnou počtu pracovníků, spíše se změnou jejich zařazení. Výběr i kontrola bude lepší, zefektivní a zjednoduší se správa daní,“ řekl předseda výboru Pavel Suchánek (ODS). Kromě 14 krajských úřadů se vytvoří ještě jeden specializovaný finanční úřad v Praze, který bude kontrolovat subjekty s ročním obratem nad dvě miliardy korun se sídlem po celé České republice. To má zabránit přesunu sídel firem do míst méně častých daňových kontrol.

Podle poslanců by měly změny zákonů přinést vyšší vymahatelnost daní, odvodů i pohledávek. Dnes dluží subjekty na daních asi 150 miliard korun, upozornil Suchánek. Nejvíce „ztrát“ na daních plyne ze spotřební daně odváděné z pohonných hmot a DPH. Podle Suchánka je nutné zvýšit motivaci pracovníků úřadů, aby daně nejen registrovali, ale aby je „také nějak vymohli“.

Jednotné inkasní místo, kde budou soustředěny platby všech daní odvodů státu, bude podle poslanců vytvořeno od ledna 2013. Do vybavení, tedy hlavně software, by měly jít asi dvě miliardy korun, které se podle koaličních poslanců do dvou tří let vrátí. Vytvoření jednotného inkasního místa podle Suchánka podmiňuje 72 novel zákonů. Finanční ředitelství v krajských městech i po reformě zůstanou jako odvolací orgány.

Opozice má k reformě výhrady

Opozice souhlasí s reformou úřadů pouze za podmínky, že bude zajištěna alespoň současná frekvence kontrol a vymahatelnost v menších městech a obcích. „Nesouhlasíme s rušením finančních úřadů ani s propouštěním, které by akceschopnost finanční správy snížilo,“ zdůraznil poslanec Václav Votava (ČSSD). S vytvořením jednotného inkasního místa souhlasí, ale otázkou je „technické provedení, které nesmí sklouznout k metodě pokus-omyl“. Podle něj jsou právě pracovníci menších úřadů cenní kvůli tomu, že znají dobře terén, tedy většinu plátců.

Opozice při schvalování balíku daňových zákonů nesouhlasí hlavně s jednotnou sazbou daně z příjmu, se zrušením superhrubé mzdy a navrhuje k diskuzi, zda by DPH neměly platit všechny subjekty, když se novými zákony sníží základ pro její placení z milionu na 750 tisíc korun.