Praha může zapomenout na obchvat, Budějovice na železniční koridor

Praha - Ministerstvo dopravy už má definitivní seznam staveb, které příští rok zastaví nebo vůbec nerozjede. Ani navýšení rozpočtu o čtyři miliardy korun nezachránilo další výstavbu obchvatu Prahy nebo železniční koridor z hlavního města do Českých Budějovic. Naopak zelenou dostane další úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a taky modernizace nejfrekventovanější české dálnice D1.

Mysleli jste si, že se už brzy dostanete rychle kolem hlavního města od hradecké dálnice k té brněnské? Chyba lávky. Resort dopravy musí šetřit, takže na výstavbu obchvatu Prahy nebudou peníze. Nedokončí se ani Vysočanská radiála a v Mladé Boleslavi zase mohou zapomenout na výstavbu severovýchodní části obchvatu, který měl odvést dopravu z centra města. „Nedojde ani k realizaci obchvatu Chrudimi, tam bude pokračovat pouze archeologický průzkum, a nebude ani zahájena stavba silnice R49 Fryšták- Hulín,“ doplnil seznam zastavených staveb mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiáš.

Českobudějovický koridor zřejmě čeká již třetí odsunutí

Ještě víc se škrtalo na železnici. Na trati z Prahy do Berouna nebude modernizován úsek Černošice - Karlštejn a v Moravskoslezském kraji zase úsek Český Těšín - Dětmarovice. Odloženy budou také práce na železničním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi v úseku České Budějovice – Nemanice, to znamená, že se celý koridor nestihne dokončit do roku 2016. Termín jeho plánovaného dokončení se tak bude muset znovu posunout – už po třetí.

„Předpokládáme, pokud ještě je v platnosti tzv. superstrategie ministerstva dopravy, že se dostáváme někam za rok 2016, možná až k roku 2020,“ podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Koridor přitom měl být dokončen původně v roce 2010, pak se termín posunul na rok 2012 a v roce 2005 pak na doposud platný rok 2016. „Z našeho pohledu je to už věc, která je i mezinárodní ostudou,“ prohlásil náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

A na co tedy v rozpočtu ministerstva dopravy peníze budou?

Více než 1,5 miliardy ministerstvo příští rok pošle na opravu D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. 3 miliardy pak dá na další úsek D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. „Další peníze poputují na dostavbu dálnice D8 v úseku Lovosice - Řehlovice, jedná se vlastně o posledních 17 kilometrů této stavby,“ doplnil mluvčí ministerstva.

Na železnici se bude stavět mnohem skromněji. Modernizován bude průjezd Plzní a taky úsek z Plzně do Rokycan. Dalších téměř půl miliardy korun půjde na zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech. Modernizace by se mělo podle Hally dočkat několik desítek přejezdů.

Ministr dopravy původně požadoval navýšení rozpočtu svého resortu o 8,8 miliardy korun. Právě tato suma by podle něj postačovala k tomu, aby Česká republika plně vyčerpala evropské dotace, na které může dosáhnout. Nakonec ale dostal téměř o pět miliard méně. Resort dopravy proto teď musí utahovat opasky.