Pod managementem Českých drah se kýve židle

Praha - Ministerstvo dopravy zřejmě navrhne odchod Petra Žaludy z čela Českých drah, píše Mladá fronta Dnes. Na pátek naplánované personální zemětřesení se ale o několik dní odkládá. Dvě mimořádné valné hromady chystané na zítřek byly totiž zrušeny. Téměř jistý má být odchod člena představenstva Milana Matzenauera, kterého má nahradit předchozí ministr dopravy Radek Šmerda.

Ministerstvo dopravy hodlá podle MfD navrhnout odchod Žaludy. „Veřejným tajemstvím je, že je to kvůli jeho snaze prodat velmi levně Masarykovo nádraží finanční skupině Penta včetně pozemků,“ uvedl odborový předák Jaromír Dušek. Žaluda listu potvrdil, že takový plán sice existuje, ale není uzavřen. Jedná prý s více zájemci.

Někdejší šéf pojišťovací společnosti AXA Czech Republic Petr Žaluda, který na dráhy zavítal za éry Mirka Topolánka, se už v minulosti vyjádřil, že si nechce do svého manažerského týmu nechat zasahovat, a pokud by se tak stalo, odešel by. Nyní se podle listu nechce ke spekulacím o personálních změnách vyjadřovat. „Personální zvěsti nehodlám nijak komentovat,“ prohlásil možný nástupce Milana Matzenauera Šmerda.

Valná hromada by totiž měla řešit i další působení Jiřího Koláře. Ten z drah odešel na Správu železniční dopravní cesty, v představenstvu však stále měsíc po svém odchodu zůstává. Dále pobírá i zhruba padesátitisícovou měsíční odměnu.

Česká železnice
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Žaluda spadá pod špatné (topolánkovské) křídlo

List píše, že Žaludův odchod je i politickou hrou. Šéf drah dobře vychází s ODS i s ČSSD. ODS se však snaží odstřihnout od topolánkovského křídla, což by potvrzovalo, že by se jeho odchodu nebránila. Navíc prý může mít Žaluda i důvod odejít sám: jeho kontrakt příští rok končí, a pokud mu stát kontrakt neobnoví, přijde o velkorysé odstupné. Podle Duška to je 24 měsíčních platů.

Podle deníku by se nástupcem Žaludy měl stát exšéf Vítkovic či bývalý krizový manažer v Tatře Vladimír Bail. Ten však spekulace nepotvrdil: „O ničem takovém v tuto chvíli nevím, nikdo se mnou nejednal.“

K personálním škatulatům by mělo původně dojít už tento pátek. Na tento den totiž svolal šéf dozorčí rady drah Lukáš Hampl dvě mimořádné valné hromady s jediným bodem programu: personální změny v představenstvu. „Je velmi nestandardní svolávat dvě mimořádné dozorčí rady, když je další týden řádná. Někdo asi na něco hodně spěchá,“ prohlásil železniční odborář a člen dozorčí rady Vladimír Vokoun. Dozorčí rada ale nakonec nebude. „Termín byl zrušen,“ dodal Hampl.

Dráhy přitvrzují v souboji s RegioJetem

ČD zároveň od prosince plánuje skoncovat s provozem pendolin z Prahy do Brna a Bratislavy a místo toho zostří konkurenční boj s RegioJetem mezi Prahou a Ostravou. „Ve špičce budeme jezdit každou hodinu,“ řekl Žaluda. Dosud České dráhy jezdily mezi oběma městy po dvou hodinách.