Stopa akcií majitele Škody Transportation vede na Marshallovy ostrovy

Plzeň - Plzeňská Škoda zřejmě přestěhovala své sídlo na Marshallovy ostrovy. Podle serveru Aktuálně.cz to dokládá výpis z kyperského obchodního rejstříku. Má se jednat o jedno z míst, kde se dá nejlépe utajit skutečný vlastník akcií. Průmyslový gigant přitom v posledních letech získal veřejné zakázky za miliardy. Skoda Industry je od března jediným vlastníkem výrobce tramvají Škody Transportation, která zbyla jako poslední plzeňský výrobní podnik někdejší skupiny Škoda Holding.

Server Aktuálně.cz píše, že na Marshallových ostrovech je zapsána firma Maranex Finance, které patří 6800 akcií kyperské společnosti Skoda Industry. Dalších 13 200 akcií, tedy téměř dvě třetiny firmy v hodnotě 24,22 koruny, drží firma Conitor Terra na Guernsey, který je pokládán za daňový ráj. Majiteli Škody Transportation jsou oficiálně od loňského září její manažeři Tomáš Krsek a Martin Korecký spolu s kolegy ze spřízněné firmy Appian Jiřím Divišem a Markem Čmejlou. 

Podle serveru Škoda Transportation oficiálně připouští, že její akcie drží společnosti Conitor a Maranex. „Jmenovaní manažeři jsou ale jedinými akcionáři dvou zmíněných firem,“ řekla serveru mluvčí firmy Lubomíra Černá. Plzeňští manažeři tvrdí, že jim firma patří. Tuto informaci ale údaje obchodního rejstříku na Guernsey nepotvrzují. Jména Krsek, Korecký, Čmejla a Diviš v rejstříku nefigurují a jako správci akcií Conitor Terra Ltd. jsou uvedeny další firmy, uvedl server.

Obchodní zákoník na Marshallových ostrovech a do určité míry i ten na Guernsey znemožňuje ověřit skutečnou vlastnickou strukturu, pokud s vydáním firemních písemností nesouhlasí sami vlastníci. Žádost serveru, zda by manažeři předložili dokumenty dokazující jejich majetkovou účast v Coniteru a Maranexu, Škoda Transportation odmítla.

Změny kolem plzeňské Škody:

Plzeňskou Škodu Holding koupila v roce 2002 v éře generálního ředitele Martina Romana švýcarská společnost Appian Machinery. Od té doby holding prodal dvě dceřiné společnosti. Škodu JS získala před sedmi lety ruská firma OMZ a Škodu Power před dvěma lety korejský Doosan.   


Policie nyní zkoumá okolnosti, za nichž přešla v letech 2002 a 2003 Škoda Holding do rukou investorů skrytých za skupinou Appian. Z dokumentů podle MfD vyplývá, že v některých firmách, přes které tekly prostředky na nákup Škody, figurovali i tehdejší manažeři Škody v čele s Martinem Romanem. Ti to popírají a platnost dokumentů, které vypluly na povrch při vyšetřování ve Švýcarsku, zpochybňují.  

Šéf ČEZu odešel za nejasných okolností

Roman v září po dohodě s premiérem Petrem Nečasem odešel z funkce generálního ředitele ČEZ. Tvrdí, že jeho odchod neměl s případem kolem privatizace plzeňské Škodovky souvislost.