Češi se do změny zaměstnání příliš nehrnou

Praha - Časté změny práce nejsou v Česku příliš v oblibě. Na 43 procent personalistů předních tuzemských firem v rámci šetření uvedlo, že průměrná doba spolupráce se zaměstnancem přesahuje pět let. K velmi podobnému závěru dospělo také dotazování mezi 1 700 uchazeči o práci na portálu Jobs.cz, podle kterého více než pět let pro jednoho zaměstnavatele pracuje 38 procent respondentů.

V průzkumu mezi 282 středními a velkými firmami pouze devět procent oslovených personalistů uvedlo, že průměrná délka trvání pracovního poměru ve firmě činí méně než rok. Ve čtvrtině firem průměrná doba spolupráce dosahuje tří až čtyř let, ve zbylých případech (23 procent) jde o jeden až dva roky.

Petr Skondrojanis, specialista na trh práce LMC:

„Osm let je maximální doba, kdy už by opravdu měl člověk práci změnit. Pět let je takový průměr, kdy je dobré uvažovat o změně. (…) Dříve bylo u Čechů zvykem, že práce je trvalá na celý život.“


„Doba, po kterou lidé pracují pro jednoho zaměstnavatele, se během kariéry postupně vyvíjí,“ uvedl Tomáš Dombrovský, tiskový mluvčí společnosti LMC provozující pracovní portály Jobs.cz a Prace.cz. Mladí lidé podle něj až při získávání profesních zkušeností zjišťují, jaká práce jim skutečně vyhovuje. Dříve nebo později se však většinou preference vytříbí a lidé již poté nemají tak častou potřebu zaměstnání měnit.

S odpověďmi zaměstnavatelů korespondují také výsledky dotazování mezi uchazeči o práci na nejznámějším tuzemském pracovním portálu Jobs.cz. Přesně čtvrtina lidí pro jednoho zaměstnavatele pracuje dva až čtyři roky, na 23 procent pak mění práci častěji. Zbylých 14 procent dotázaných uvedlo, že pracují ve velmi nepravidelných intervalech.

„Respondenti na portálu Jobs.cz představují typický vzorek internetové populace, která je otevřenější všem novinkám a je náchylnější i ke změnám práce. Přesto se potvrdilo, že Češi jsou poměrně věrnými zaměstnanci. Svoji roli v tom může hrát i zkušenost z posledních let, kdy ekonomiku postihla recese a vyhlídky na další období jsou poněkud nejisté. Lidé si tak pravděpodobně mnohem více váží své práce a nehledají jiné zaměstnání,“ míní Dombrovský.