Latinskou Ameriku těší velký zájem čínských turistů

Peking/Buenos Aires – Neustále se rozevírající nůžky čínských příjmů začínají využívat také turisticky atraktivní země. Nadité peněženky movitých Číňanů se naučili otevírat také v Latinské Americe, kde pro nové návštěvníky dělají možné i nemožné.

Hotely v Buenos Aires už například začaly nabízet noviny a jídelní lístky v mandarínštině. Některé zaměstnávají i hotelové recepční, které mandarínštinu perfektně ovládají. I další zaměstnanci si musejí dávat pozor, aby se měli čínští turisté jako v bavlnce a nevloudila se jediná chyba. Číňani totiž přijíždějí po tisících a utrácejí více, než turisti z jakékoli jiné země. 

„Jsou velmi mile překvapeni, když je oslovím jejich jazykem. Nečekají to a okamžitě se ptají: vy mluvíte naší řečí? Kde jste se to naučila? Žila jste v Číně? Je příjemné, když mě čínští hosté pochválí,“ říká recepční Maria Waldnerová, která se naučila čínsky před pár lety jen ze zvědavosti. Nemohla přitom tušit, že se jí dnes bude hodit i v Argentině.  

Čínský pár na nákupech
Čínský pár na nákupech

Peking v posledních deseti letech v zemích Latinské Ameriky masivně investuje. Jen v samotné Argentině utratil od roku 2009 v přepočtu 270 miliard korun. Čínským investorům patří rozsáhlé farmy, navíc velké podíly mají také v těžebním a energetickém průmyslu. 

Osvaldo Librizzi, hotelový manažer

„Číňanů najednou začalo jezdit strašně moc. Za minulý rok máme v našem hotelu v Mexiko City nárůst o 364 procent, v Buenos Aires pak o 260.“ 


Hoteliéři rychle nakupují malé detaily, které jim u nových klientů velmi pomohou. Ve velkém proto nakupují porcelánové čajové servisy, ale i satelity, které jsou schopné přijímat vysílání čínských televizí. Šéfkuchaři museli změnit menu tak, aby vyšli vstříc čínských chutím. „Nabízíme služby a musíme si být jistí, že zákaznící jsou naprosto spokojení. Kvůli značným kulturním odlišnostem se prostě musíme hodně učit,“ dodává hotelový manažer Osvaldo Librizzi. 

Na Číňany myslí nejen v hotelích, ale i v restauracích, na letištích nebo v obchodech. Dokonce i lekce tanga už jsou také v mandarínštině. Motivace je navíc velká, jen letos má do Latinské Ameriky přicestovat asi 60 milionů Číňanů. V Číně jsou přitom stovky milionů potenciálních turistů, což znamená možný výdělek v řádech miliard dolarů. 

„Číňani nejsou zvyklí říkat děkuji, což my naopak děláme a očekáváme. Trvalo nám dlouho, než jsme se všemu přizpůsobili,“ uzavírá manažer cestovní agentury Gustavo Coudannes.