Stát nevybírá silniční mýto efektivně

Praha - Za čtyři roky provozu vyneslo silniční mýto 30 miliard korun. Skoro třetinu peněz ale spolkla výstavba a provoz systému. Zbytek se investoval do oprav stávajících dálnic nebo rychlostních silnic a do budování nových úseků. Od spuštění poplatků se silniční síť rozrostla o 215 km.

250 mýtných bran rozmístěných na dálnicích, rychlostních silnicích a 180ti kilometrech silnic první třídy vydělává státu ve dne v noci peníze na nové dálnice. „Hned od startu mýta v roce 2007 jsme dosahovali u denních výběrů příjem kolem 12 milionů, pak to postupně stouplo k 18ti milionům a pro zajímavost dnes přesahujeme v pracovní dny až 30 milionů každý den,“ tvrdí David Šimoník, mluvčí portálu Mýto.cz. 

Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací, Ministerstvo dopravy:

"Vzhledem ke snižujícím se prostředkům, které jsou vynakládány na dopravní infrastrukturu, začíná být mýtné významným zdrojem příjmů, protože veškeré peníze vybrané z mýtného jsou investovány zpět do oprav, údržby a obnovy pozemních komunikací.


Za dosud vybrané peníze by se dalo postavit až 120 kilometrů dálnic, ovšem ze třiceti miliard musel stát zaplatit firmě Kapsch téměř tři miliardy korun za výstavbu mýtných bran a dalších více než šest a půl miliardy za provozní náklady. To znamená, že na nové silnice zbylo jen něco přes 20 miliard korun.

Martin Špryňar, generální tajemník, ČESMAD Bohemia:

"Určitě by stát mohl vybírat peníze efektivněji. Podle našich informací se provozní náklady v Rakousku pohybují někde kolem 11ti procent, zatímco u nás je to minimálně dvojnásobek.


Silnice nižších tříd zatím zpoplatněny nebudou

Další rozšíření mýta i na silnice nižších tříd zatím není na pořadu dne. Za poslední rok se totiž v čele ministerstva vystřídal už třetí šéf. Po Vítu Bártovi, přišel v dubnu Radek Šmerda, kterého po dvou měsících vystřídal Pavel Dobeš. „V tuhle chvíli není nějaký přesný harmonogram, kdy bychom byli schopni říct, jaké silnice to budou a od kterého data se zpoplatnění zavede,“ informuje Dont. 

Spekuluje se, že ministerstvo nechá doběhnout stávající desetiletou smlouvu s Kapschem a teprve potom bude hledat firmu, která pomůže státu vybírat mýto nejen na dálnicích, ale i na silnicích první a druhé třídy.