Jančura s rychlíky bez dotací u Dobeše neuspěl

Praha – Majitel RegioJetu Radim Jančura dnes oficiálně přednesl ministru dopravy Pavlu Dobešovi (VV) svou nabídku na provozování rychlíkové dopravy na trati Praha-Brno-Břeclav bez státních dotací. Stát by tím ročně ušetřil až 100 milionů korun, kterými nyní Českým drahám dorovnává ztrátu z provozu rychlíkových spojů na této trati. Dobeš nicméně Jančurovu nabídku odmítl s tím, že by přijetí nabídky bylo rychlým rozhodnutím, které by nemuselo být transparentní.

RegioJet zájem o provoz na trati Praha-Brno-Břeclav oznámil koncem minulého měsíce s tím, že vlastní provoz by zahájil v prosinci roku 2012. Majitel společnosti Radim Jančura v první fázi hodlal převzít polovinu expresních vlaků InterCity (IC) a EuroCity (EC).

Ministr Jančurovu nabídku odmítl. Firma podle něj chtěla, aby rozhodnutí přišlo příliš rychle. Do konce roku svolá úřad setkání všech zájemců o provozování dálkové železniční dopravy. Setkání by se kromě Českých drah a RegioJetu měli účastnit i další možní zájemci, tedy Veolia Transport, Arriva, Abellio CZ a společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného, který vstup na rychlíkový trh plánuje na konec roku 2012.

Pavel Dobeš:

„Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě. (…) Není to přece tak, že někdo přijde, navrhne za jednu firmu a ministerstvo dopravy pak automaticky bez jakékoliv konzultace s dalšími potenciálními konkurenty situaci vyhodnotí a přidělí.“


Podle ministerstva převzetí trati ze strany RegioJetu brání především skutečnost, že trať mezi Prahou a Břeclaví je významný mezinárodní tah. RegioJet by tak musel České dráhy nahradit nejen v úseku mezi hlavním městem a rakouskými hranicemi, ale na celé délce tras mezinárodních rychlíků, které chce od národního dopravce převzít.

Podle Jančury už jeho společnost s německými a rakouskými dopravci jedná. Nejdříve ale potřebuje mít od ministerstva přidělené časové sloty na průjezd českým územím. „My chceme něco za nula korun, takže na to není potřeba vypsat výběrko, ale pokud chce mluvit i s ostatními dopravci, souhlasím,“ dodal Jančura.

Vstupu RegioJetu na tah do Břeclavi brání také smlouvy s ČD

Podle analýz ministerstva dopravy ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, je trať Praha-Ostrava. Vstupu dalších firem na železnici podle úřadu brání také desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Argument ministerstva týkající se nevyhnutelnosti dotací odmítl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která RegioJet provozuje. Společnost má podle něj kalkulace, ze kterých vyplývá, že provoz na trati Praha-Brno-Břeclav by mohl být za určitých okolností ziskový. Především by podle Ondrůje bylo potřeba, aby se zde nacházel pouze jeden dopravce. Dva konkurující si dopravci by se na této trati údajně neuživili.

Společnost RegioJet má také zájem o provozování regionální železniční dopravy na Moravě (Ostrava-Krnov-Olomouc) či v severních Čechách (Praha-Ústí nad Labem, Cheb-Dečín). V minulosti chtěl někdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV) na provoz těchto tras vyhlásit výběrové řízení a ke stejnému kroku se ještě tento rok zřejmě odhodlá i současné vedení rezortu. „Jsou to trati, které si zaslouží dotace. My ale věříme, že ty dotace mohou být nižší,“ uvedl Radim Jančura s tím, že podle jeho názoru mohou některé regionální spoje fungovat dokonce bez pomoci státu.