Dobeš: V roce 2012 by se na železniční dotace sahat nemělo

Praha - Spor o financování regionální železniční dopravy se prozatím podařilo urovnat. Asociace krajů a ministerstvo dopravy se rámcově dohodly na financování regionálních železnic pro rok 2012. Příspěvek krajům pro dotování prokazatelné ztráty zůstane 2,6 miliardy korun, které krajům zaručilo memorandum podepsané předchozí vládou Jana Fischera. O tom, jak se bude vyvíjet výše státního příspěvku v dalších letech, budou obě strany ještě jednat.

Zástupci Asociace krajů po jednání s ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV) oznámili, že asociace zatím nepodá žalobu na ministerstvo kvůli snížení dotací. Na stole jsou nyní dvě varianty, jak sehnat dostatek peněz pro regionální dopravu. „V tuhle chvíli nejsme připraveni říci, že je na stole dohoda, na druhou stranu jsou zde dvě varianty řešení. My obě varianty prověříme a následně budeme obě varianty předkládat veřejnosti, pokud se na nich shodneme,“ uvedl po schůzce Dobeš.

Asociace navrhuje výpadek ve financování pokrýt snížením spotřební daně z paliv a maziv o 2,5 procenta, čímž by se podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance dostatečně zvýšil objem vybraných peněz z této daně. Konkurenční plán ministerstva dopravy Dobeš zatím odmítl upřesnit.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů (ČSSD)

„Po dnešku se zdá, nebo alespoň já vidím světýlko na konci tunelu financování regionální železniční dopravy 2012.“


Celý spor se rozhořel kvůli tomu, že vláda premiéra Petra Nečase chtěla z 2,6 miliardy, které krajům zaručovalo memorandum Fischerova kabinetu, škrtnout 300 milionů korun, což hejtmani kategoricky odmítli. Dobeš jim dal dnes za pravdu v tom, že na hledání úspor na železnici pro příští rok je už pozdě. „V tuto chvíli už není prostor, abychom řešili nějaké optimalizace některých tratí, je na to příliš pozdě řešit problematiku roku 2012,“ podotkl Dobeš.

Peníze na další roky by měly hledat kraje společně s vládou

Dobeš se se zástupci krajů dohodl také na tom, že je potřeba začít urychleně řešit financování regionální dopravy po roce 2012. Dobeš chce kvůli tomu iniciovat schůzku zástupců Asociace krajů s premiérem Petrem Nečasem (ODS) a ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09).

„Pokud by do budoucna byly ohroženy závazky z memoranda, tak samozřejmě platí, že příslušné žalobní návrhy jsou zpracovány. Ale já stále dávám přednost jednání a dialogu před nějakými silovými gesty. Žaloba je až poslední možnost, až už nebude jiné východisko,“ zdůraznil Hašek.

Hašek se u ministra zastal svého stranického kolegy

Vedle financování železnic probírali hejtmani s ministrem také páteční odvolání svého zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Nečasův kabinet ho odvolal kvůli možnému střetu zájmů. Palas je totiž zároveň hejtmanem Moravskoslezského kraje. Hašek dnes zdůraznil, že se s odvoláním Palase nesmíří. Pozici svého stranického kolegy hájil s tím, že ve státním podniku zastupuje zájmy českých krajů.

„Já pevně věřím, že se zástupce regionů zpátky do dozorčí rady Českých drah vrátí. Důvod je jasný. My financujeme z krajských rozpočtů v miliardových částkách dopravce, jehož zřizovatelem je stát,“ zdůraznil Hašek. Úkolem zástupce regionů je podle Haška dohlížet na hospodárnost fungování Českých drah a efektivitu vynakládaných prostředků.