Saab opět čelí hrozbě bankrotu, nemá překlenovací úvěr

Stockholm - Švédská automobilka Saab opět čelí hrozbě bankrotu. Firma stále nemá slíbený překlenovací úvěr a nucený správce Guy Lofalk, který má pod dohledem soudu zajistit restrukturalizaci firmy, se podle švédských médií o záchranu firmy zřejmě už snažit nebude. Lofalk sice navrhoval, aby dluhy Saabu převzala švédská vláda a postoupila je Evropské investiční bance, to se ovšem Saabu nezamlouvá.

Automobilka se snaží odvrátit bankrot už několik měsíců. Mezitím hledala investory a rozprodávala majetek, aby mohla platit dodavatelům a zaměstnancům a obnovit výrobu ve své továrně ve Švédsku. Automobilka ale zatím nedostala překlenovací úvěr 70 milionů eur (asi 1,7 miliardy korun), který jí přislíbila čínská společnost Zhejiang Youngman Lotus Automobile, a který je nutný pro nejbližší období. 

O novém riziku bankrotu automobilky informoval švédský list Svenska Dagbladet. Tisková agentura TT napsala, že ukončení procesu ochrany před věřiteli a případný bankrot firmy je jedinou z možností, kterou se rozhovory ve Stockholmu zabývají. O žádném alternativním řešení agentura neví. Nucený správce by se podle Svenska Dagbladet mohl rozhodnout už v nejbližších hodinách, zda snahu o záchranu Saabu vzdá či nikoli. 

Akcie Saabu opět klesly

Vlastníkem automobilky Saab je společnost Swedish Automobile. Její akcie v reakci na nejnovější vývoj ztratily na burze v Amsterodamu více než pět procent. Soudkyně Cecilia Tisellová agentuře Reuters řekla, že pokud se bude zdát, že restrukturalizace Saabu nemá šanci na úspěch, může o zrušení soudní ochrany před věřiteli požádat buď Saab, jeho věřitelé, nebo nucený správce. Žádná taková žádost ale podle ní k soudu zatím nedorazila. Šéf Saabu Victor Muller podotkl, že automobilka nemá v úmyslu žádat, aby soud nynějšího nuceného správce vyměnil. 

Saab se potýká s problémy už dlouho, na konci září mu ale věřitelé dali prostor k nadechnutí. Automobilka se ovšem bez dalších peněz neobejde. Podnik doufal, že ochrana před věřiteli mu dá šanci přežít do té doby, než regulační úřady v Číně schválí tamním automobilkám Youngman a Pangda investici 245 milionů eur (asi 6,1 miliardy Kč). Verdikt by mohl padnout v pátek.