Fenomén „malých kšeftů“ hýbe světem

New York – Microworking pomalu proměňuje pracovní trh. Změna na trhu práce je nyní patrná na celém světě. Firmy neposkytují lidem dlouhodobé stabilní zaměstnanecké poměry a celkově se mění i chápání práce. Objevuje se flexibilita ekonomiky – firmy často přesouvají pracovní síly na pozice, kde jsou nejvíc třeba. Podstata mikropráce je ta, že se velký projekt rozdělí na velmi malé úkoly, na nichž pracují lidé z celého světa, kteří mají zrovna volno v rozvrhu. Pokud se objeví dlouhodobější práce, vrátí se k ní. Průkopníky v této oblasti jsou například LiveOps nebo Amazon Mechanical Turk.

Fenoménem posledních let je takzvaný microworking. V češtině by ekvivalentním označením mohla být „mikropráce“ nebo spíše „kšeftík“, i když toto slovo má jisté negativní konotace. „Microworking je o tom, že velkou činnost, nějakou větší akci, jsem schopen rozdělit na menší úkoly a ty zveřejnit – dát je k dispozici nějakému neomezenému davu lidí, kteří na mě pak pracují,“ vysvětlil podstatu pojmu Jiří Fabián, ředitel Jetminds a TopMonks.

Vojtěch Bednář, šéfredaktor serveru tyinternety.cz:

„Fenomén microworkers, jak se o něm mluví, má řadu různých úrovní. Buď jsou to mikrozakázky za pár centů pro Amazon, nebo jsou to práce přes chytré telefony, které dělá gigwalk, a pak jsou to i různé kreativní práce, jako je třeba server Tongal, který sdružuje kreativní chytré lidi ze všech oborů. Velké firmy, nadnárodní firmy tam poptávají nápady na kampaně.“


Průkopníky v oblasti mikropráce jsou LiveOps nebo Amazon Mechanical Turk. Třeba Amazon pro zájemce nabízí mikropráce, jako je přepis audio nahrávek nebo kontrola webových stránek za drobné peníze. „Služby, které jsou globální, jako je Amazon MT, mají určité limity pro uživatele z Čech nebo Evropy. Většinou počítají s tím, že člověk má americký účet nebo že si odměny vyzvedne prostřednictvím amazonu,“ podotkl Bednář.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Český trh microworking nemine

Už i na českém trhu se objevují průkopníci mikroworkingu. Jedním z nich je Jiří Fabián, který není pro IT komunitu neznámý. Se svou firmou se snaží vytvořit prostor pro mikropráce, které by nebyly pouze pro IT odborníky. Hodlá je rozšířit i do dalších oblastí. „Úkoly to mohou být různé – od návrhu nějakého designu přes veřejný průzkum, vyplňování formulářů, prostě jednoduché úkoly. Snažíme se tímto způsobem práce postihnout větší, složitější úkoly. Třeba jako je vývoj softwaru,“ prohlásil Fabián.

Jinak funguje druhý český projekt, který se snaží prorazit, a to jako tržiště mikroslužeb, kde se střetává nabídka s poptávkou. Většinou se jedná o drobné úkony za pár stovek korun, i když se najdou i dražší služby. „Jde o to, poskytnout zajímavou službu, dovednost či produkt, připojit k tomu obrázek či video a vysvětlující popis, který upoutá co největší počet kupujících. Rádi bychom dali lidem možnost si v době, kdy je po světě jakási finanční krize, přivydělat si peníze navíc. Možnosti jsou neomezené, největším tahounem jsou v tuto chvíli služby z oblasti IT, dá se ale nalézt nespočet dalších oborů, kde je možné se uplatnit – různé znalosti z oblasti marketingu, cestování, kreativní činnost, hudebníci,“ řekl Kamil Brejcha, projektový manažer Creantis.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

V USA je nejoblíbenější „gigwalk“

Ve Spojených státech fungují weby jako MyGuidie nebo Taskrabbit, které sdružují lidi, již se nechají najmout třeba na posekání trávníku nebo nakoupení víkendového nákupu. To vše za nevelký obnos peněz. „V tuhle chvíli mi jako největší inspirace ze zahraničí připadá malý startup, který se jmenuje gigwalk. Ten mikropráce povyšuje na zcela novou úroveň, protože využívá chytré telefony,“ podotkl Bednář.

Vojtěch Bednář, šéfredaktor serveru tyinternety.cz:

„Gigwalk funguje tak, že kdokoliv, kdo má má chytrý telefon, zatím je to jen iphone, může kdykoliv přijmout jednu z mnoha stovek tisíců zakázek, které tam umisťují i velké firmy. Velké globální firmy, které mají pobočky na celém světě, mohou systém využívat tak, že si najmou armádu běžných lidí, kteří jdou po ulici a zkontrolují si třeba, jak vypadá marketingová kampaň v jejich pobočce.“


Podle Fabiána lidé přestali myslet jako stroje na vydělávání peněz a chtějí nějakým způsobem žít. „Chtějí si užít své děti přes den, chtějí je vidět vyrůstat,“ prohlásil. Microworking jim to umožňuje – mohou tak pracovat třeba v noci, kdy se na to dokáží lépe soustředit.