Byl-li Roman spojen se Škodou Plzeň, možná skončí v dozorčí radě ČEZu

Praha - Pokud se prokáže napojení bývalého šéfa energetické společnosti ČEZ Martina Romana na Škodu Plzeň, bude muset opustit funkci předsedy dozorčí rady ČEZ. Podle serveru iHNed.cz to vyplývá z prvních reakcí politiků na dokumenty, které dnes zveřejnila Mladá fronta Dnes (MfD). Ty podporují dřívější spekulace o tom, že Roman je jedním z vlastníků Škody Plzeň. Dle serveru by tak šlo o největší střet zájmů v polistopadové éře. Roman veškeré vazby popírá.

Pochybnosti mají VV i TOP 09

„Jestli se informace potvrdí, tak si nedovedu představit, že by byl i nadále v roli předsedy dozorčí rady. Spojení mezi energetickým koncernem a společností, která od tohoto koncernu následně dostává zakázky, to si opravdu představit nedovedu,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

„Pokud se potvrdí podezření na jakoukoli provázanost, nebo dokonce trestný čin, myslím, že by ministerstvo financí mělo zvážit, zda může být Martin Roman členem dozorčí rady. V dozorčích radách by měly sedět jen morálně bezúhonné osoby,“ říká Gazdík.

Věc prozkoumá i generální ředitel ČEZ

Ministr financí Miroslav Kalousek se podle svého mluvčího Ondřeje Jakoba obrátí na předsedu představenstva a generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše s žádostí, aby prošetřil, zda mohlo dojít ke konfliktu zájmů bývalého předsedy představenstva Martina Romana při zadávání zakázek společnosti ČEZ, píše server.

Deník Mladá fronta dnes zveřejnil dokumenty, které naznačují, že se Roman ve Škodovce spolu s dalšími třemi nejvyššími manažery choval jako majitel. Těsně před odchodem ze Škody Holding do ČEZ totiž Roman uzavřel s Tomášem Krskem, Jiřím Zapletalem a Michalem Koreckým dohodu, že se může do čela představenstva a na post generálního ředitele Škody kdykoli vrátit. „Takovou dohodu může uzavřít a splnit snad jen majitel společnosti,“ poznamenává list.

0„Dokumenty, jak jsem je dnes studoval, mi připadají velmi přesvědčivé a myslím, že Martin Roman a další lidé, kteří jsou tzv. beneficienty, to jest těmi, kteří sbírají ty peníze, které Škodovka vydělává, budou muset hodně vysvětlovat, protože to propojení, se mi z těch dokumentů zdá velmi přímočaré,“ říká analytik České televize Petr Fischer.


Martin Roman existenci zmíněné dohody nepopírá, tvrdí však, že šlo o krátkodobý dokument pro případ, že by post v ČEZ nezískal. Jeho platnost prý byla následně ukončena. Zároveň zopakoval, že nikdy nebyl vlastníkem Škody. Pokud by tomu tak bylo, šlo by pravděpodobně o střet zájmů, neboť firmy ze skupiny Škoda získávaly od ČEZ, v jehož čele Roman následně stanul, miliardové zakázky.

Odkud se objevily materiály pouzkazující na podivné majetkové vztahy

Materiály, z nichž deník čerpá, pocházejí z obchodních rejstříků několika zemí, bankovních záznamů a analýz švýcarských prokurátorů, kteří prošetřovali podezření z trestných činů okolo firmy Appian při privatizaci Mostecké uhelné společnosti. Právě společnost Appian Machinery (Netherlands) byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Společnost však získaly firmy ze struktury Appianu od státu a jejích věřitelů už v letech 2002 až 2003.

Podle jednoho ze zveřejněných dokumentů byl benefičním vlastníkem Appianu Artwick Investment Limited z Britských Panenských ostrovů. Tuto firmu vlastnila společnost The California Trust z Kajmanských ostrovů. A jejími beneficienty jsou již zmiňovaní Roman, Krsek, Zapletal a Korecký, tedy šéf ČEZ a tři tehdejší manažeři Škody.