Roman přiznal vazby na firmy kolem Škody Plzeň

Praha – Bývalý generální ředitel ČEZu Martin Roman připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery (Netherlands) B.V., která byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN). Roman měl konkrétně vztah k firmám Artwick Investments z Britských Panenských ostrovů a The California Trust z Kajmanských ostrovů, které byly podle dokumentů zveřejněných v pátek Mladou frontou Dnes (MfD) podílníky Appianu. ČEZ se proto rozhodl prověřit veškeré zakázky, které v minulosti získala Škoda Plzeň, aby zjistila, zda bývalý generální ředitel byl u některé v konfliktu zájmů.

0Martin Roman 

„Během působení ve Škodě jsem měl vazby na společnosti, které jmenujete. Opustil jsem je však před nástupem do ČEZu. Tyto firmy však neměly žádný vlastnický ani ovládající vztah ke Škodě.“


Roman před příchodem do ČEZu vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. Poté ji zprostředkovaně ovládly firmy, ke kterým Roman pro HN přiznal vazby. Z dokumentů zveřejněných MfD navíc vyplývá, že Romanovo angažmá v nich trvalo i po jeho příchodu do ČEZu. To by pravděpodobně znamenalo silný střet zájmů, protože ČEZ dělal se Škodou mnohamiliardové obchody.

Roman ale tvrdí, že vazby se zmiňovanými firmami přerušil ihned po svém příchodu do ČEZu. Argumentuje i dopisy, v nichž právníci zastupující skupinu Appian stvrzují, že ani akcionáři, ani beneficienti Artwicku nikdy v mateřské firmě Škody nedrželi vlastnický podíl. Roman sám navíc podle nich nikdy Škodu přímo vlastnicky nekontroloval.

Roman by se však dopustil sporného jednání i v případě, že by Artwick opustil ještě před prodejem Škody Appianu. „Pokud by najatý manažer měl v době privatizace vazbu na společnost, která jím spravovanou firmu privatizovala, mohlo by se jednat o střet zájmů. Takovou vazbu měl minimálně oznámit majiteli, tedy státu. Další posouzení by záleželo i na tom, jestli privatizace proběhla standardně, nedošlo ke zvýhodnění kupujícího, nestandardním podmínkám nebo výši ceny,“ sdělil HN právník Bohumil Havel, autor připravovaného zákona o obchodních korporacích.

ČEZ prošetří veškeré zakázky pro Škodu Plzeň

Skupina ČEZ chce nyní prověřit veškeré smlouvy ČEZu s plzeňskou Škodovkou. Energetický gigant tím chce objasnit Romanovo působení v čele ČEZu a vyhovět také ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi, který energetickou firmu požádal o prošetření možného konfliktu zájmů. ČEZ plzeňské Škodovce přiděloval zakázky na elektrárny za miliardy korun. Prověřit desítky smluv mezi společnostmi teď bude trvat několik týdnů. 

Bohdana Horáčková, mluvčí ČEZu:

„Považujeme za velmi nešťastné, že celá spolupráce, která trvala dlouhá desetiletí mezi Škodou Plzeň a ČEZem, je takto zpochybňována.“


V případě, že se propojení prokáže, by si Martin Roman mohl vyslechnout obvinění za zneužití informací nebo porušení povinností při správě cizího majetku. Maximální trestní sazba činí až deset let.