Zájem o klasické navigace klesá, dopředu jdou smartphony

Praha - Zájem o jednoúčelové automobilové navigace klesá. Vytlačují je totiž chytré mobilní telefony se svými bezplatnými navigačními aplikacemi. Ceny navigací spadly meziročně až o pětinu. Vyplývá to z informací obchodníků.

Podle analytické společnosti GfK prodej autonavigací klesá již druhým rokem. Jejich ceny se podle srovnávače Heureka.cz snížily o 15 až 20 procent, u dražších přístrojů to bylo až 50 procent. „Navigace v mobilech už jsou na velmi slušné úrovni, na druhou stranu v řadě parametrů ještě kvalit navigací nedosahují. Navigace jako jednoúčelová, specializovaná zařízení jsou přesnější a rychlejší a nabízejí funkce navíc, například RDS (zobrazování dopravních informací),“ uvedla mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Podle odhadu dalšího obchodníka Kasa.cz se nyní poměr prodávaných jednoúčelových navigací a telefonů s navigační aplikací pohybuje jedna ku dvěma.

Kamil Demuth z Heureka.cz:

„Výrobci GPS navigací hledají nové přístupy, například tradiční výrobce navigací Garmin se snaží bojovat s bezplatnými mobilními navigacemi doživotní aktualizací map.“


Výrobci navigací se snaží od mobilních aplikací odlišit sofistikovanými funkcemi. Například TomTom začne příští týden v tuzemsku prodávat nové přístroje se službou HD Traffic, která sbírá informace od dalších zařízení a podle toho umí motoristy varovat před zácpami nebo radary.

Služba, která využívá mobilní připojení k internetu, má podle ředitele české pobočky Roberta Červeňáka ušetřit motoristům až 15 procent cestovního času. HD Traffic nyní TomTom nabízí prostřednictvím svých navigací ve 23 zemích. O její nabídce jako placené služby i pro ostatní zařízení včetně mobilů zatím neuvažuje.

Ondřej Tomas, generální ředitel společnosti GfK Czech:

„Výrobci mobilů to mají relativně snazší, protože poskytují platformu pro ostatní, pro výrobce aplikací. Pokud bude platforma dostatečně výkonná a otevřená, nabídnou prostor pro výrobce navigací.“