Česko pod palbou slevových serverů - už rok

Praha - Luxusní večeře, jízdy v rychlých autech, exotické dovolené - to vše a mnoho dalšího čeká na svého kupce na slevových serverech, kterých je jen v ČR na 400. To hlavní, co nám slevy nabízí, je dosažení služeb, na které bychom jinak finančně nestačili. Závod, který se mezi českými slevovými servery rozpoutal, nemá ve světě obdoby. Malým serverům už ale začíná dávat konkurenční boj zabrat. Po roce slevového šílenství pomalu odpadají.

Na západě nejsou vouchery na slevu nic nového. „V západních zemích mají vouchery tradici. Není tedy nic nenormálního vystříhnout si kupon z novin a dát si na něj kolu zdarma k jídlu. Je to naprosto standardní věc. Tady ta tradice není, tady přijít s kuponem má nějakou negativní konotaci, často k tomu přispívají firmy, které se o zákazníky neumí starat,“ tvrdí majitel Slevomat.cz Tomáš Čupr.

Agregátory slev vždy nezaručí slevaři velký výdělek

Na trhu se objevují nové firmy, tzv. agregátory, které sdružují nabídky všech serverů, které následně umísťují na atraktivní pozice na svých webových stránkách - nechají si za to však dobře zaplatit. Řekněme, že malý slevový server prodá 200korunový voucher, ze kterého mu obvykle zbude nějakých 30 korun. Pokud ho inzeroval přes agregátor slev na nějakém z předních míst, pak mu nakonec mohou zůstat v účtu pouhé tři koruny. I proto se začíná český trh konsolidovat. Menší hráči odpadávají a ti velcí začínají skupovat své konkurenty.

S klienty se musí pracovat

V podstatě existují dva typy podnikatelů. Ten první typ vidí pouze rychlé zbohatnutí, rychlý příliv zákazníků, ze kterých bude těžit, a vlastně tím ukazuje nepochopení toho konceptu.  Druhý typ vnímá kupujícího jako marketingový kanál, chápe model tohoto obchodování, ví, že pokud s klienty bude pracovat, může mu to přinést velké výdělky tím, že jeho služby budou využívany i v budoucnu bez ohledu na poskytování slev.

„Naprostá většina obchodníků nevydělá na tom, že by tu svoji nabídku prodali tisícovce lidí nebo deseti milionům lidí. Většina z nich vydělá na tom, pokud vydělá, že určité procento lidí se jim podaří překonvertovat na pravidelné zákazníky, kteří už budou platit plnou cenu za další služby,“ tvrdí Vojtěch Bednář, šéfredaktor serveru tyinternety.cz


Malé servery odpadají

Jde o to, že malé servery zjišťují, že nemají peníze na akvizici slevových nabídek. Po trhu chodí obrovské množství obchodníků, kteří se snaží zajimavé subjekty přemluvit, aby slevu dali právě na ten jejich server. Firma musí mít tedy dostatek svých obchodníků, aby byly jejich slevy viditelné a pro zákazníky atraktivní. Za tuto svou prezentaci však firma musí platit - ať úspěch má, nebo ne.

Nákupčí kuponů pozor

Běžně se stává, že voucher koupený na poslední chvíli vám může propadnout. Jednoduše tak, že vám majitel restaurace oznámí, že už pro vás nemá místo. Obvykle vám ani nenabídne prodloužení. V jiných případech může dojít k tomu, že místo čerpání vašeho kuponu již bylo zrušeno. Majitel se tímto způsobem chtěl nejspíše obohatit ještě předtím, než jeho majetek vejde do likvidace. Je tedy zcela jistě na místě se dopředu informovat o stavu nabízených služeb a zhlédnout diskuze ke kvalitě nabízených služeb.

Vznikají tady však inicivativy vytvářet černé seznamy nespolehlivých slevových portálů. Vytváření je však spíše na začátku, navzdory tomu, že už zde servery fungují už více než rok.

Tržby slevových serverů
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Český nápad - slevový bazar

Slevové šílenství v Česku vytvořilo prostor pro další specificky českou věc - bazary nevyužitých slevových voucherů. To jen dokazuje, že Češi nechtějí do kuponů investovat vysoké částky.

Příklady tržních podílů největších slevových serverů

Slevomat.cz   31,1 % v roce 2010, 19,5 % v roce 2011
Zapakatel.cz 18,2 % v roce 2010, 12,8 % v roce 2011
Nebeslev.cz   4,7 % v roce 2010, 5,8 % v roce 2011
Vykupto.cz    6,5 % v roce 2010, 5,3 % v roce 2011