Zahraniční dopravci v Čechách tankovat jen tak nebudou

Praha - Nafta v Česku nezlevní. Ministerstvo financí definitivně zamítlo návrh na zavedení takzvané profesionální nafty. Ta měla přilákat k českým pumpám zahraniční dopravce. Za každý natankovaný litr by jim stát vrátil až korunu. Kvůli zvýšení spotřební daně v lednu 2010 se zahraničním, ale i některým domácím kamionům nevyplatí v Česku tankovat. Stát tím přichází o miliardy.

Plán přilákat kamiony k českým pumpám padl. Kvůli vysoké ceně se jim vyhýbají už téměř 22 měsíců. Raději tankují za hranicemi a přes Česko jen přejedou. „I kdybychom zavedli profesionální naftu, ta vratka ve výši jedné koruny by zřejmě nebyla atraktivní ani pro tuzemské ani pro zahraniční dopravce,“ řekl první náměstek ministra financí Ladislav Minčič. 

Odborníci s tím ale nesouhlasí. „Myslím, že by snížení spotřební daně o korunu přispělo k oživení poptávky,“ podotkl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. 

Martin Felix, mluvčí, ČESMAD Bohemia: 

„Kdyby zůstala daň tak, jak byla v roce 2009, tak by stát měl zhruba o 8 miliard víc a my všichni bychom tankovali levněji.“

Pro dopravce je Česko stále příliš drahé. Třeba u pumpy v Rakousku na litru nafty ušetří téměř korunu a padesát halířů. Pro středně velkou firmu s 200 kamiony to znamená úsporu až 6 milionů korun ročně. „Pozorujeme i některé z těch firem, které před rokem stále ještě  tankovaly v České republice, že začaly tankovat v zahraničí. Čili ten úbytek se v podstatě ještě prohlubuje,“ prohlásil Josef Paumer, ředitel AS24. 

S dalším pokusem teď přišla sociální demokracie, která chce prosadit snížení spotřební daně u nafty o 2 koruny a 50 halířů. Tím by české pumpy mohly znovu konkurovat těm zahraničním. Do státní kasy by to mohlo přinést až 9 miliard korun. „Doufám, že zvítězí zdravý rozum. Zaslechl jsem mnoho hlasů z ODS, že to je správné, zaregistroval jsem i nějaké názory ve Věcech veřejných. Myslím, že ten návrh má velkou šanci,“ řekl  místopředseda ČSSD Milan Urban. Návrh by měli poslanci projednat už na příští schůzi.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)