Automobilové restrikce v Pekingu nahrávají půjčovnám

Peking - Autopůjčovny v Pekingu zažívají boom. Provozovny těží zejména z vysokých cen osobních vozidel a také z toho, že úřady snižují výdej licencí ke koupi vozu. V porovnání s loňským rokem, kdy bylo vydáno 900 tisíc oprávnění, si letos obyvatelé Pekingu mohli koupit jen 240 tisíc aut.

Peking každodenně trápí ucpané ulice a oblak výfukových plynů. Úřady proto omezují počty nových registrací i vozů v ulicích podle poznávacích značek. Jenže život bez auta se dá v hlavním městě představit jen stěží, a Číňané proto čím dál tím víc využívají místních autopůjčoven. „Když si auto pronajmete, tak ho máte, kdykoliv potřebujete, bez omezení,“ říká zákaznice autopůjčovny Čang Naová. 

„I když už auto vlastníte, stane se vám, že potřebujete jiné. Třeba máte limuzínu, ale chcete jet s celou rodinou včetně rodičů a prarodičů na venkov. Zajdete proto do půjčovny pro osmimístný vůz. Nemusíte se starat o pojištění, o údržbu, o parkovací místo. Pokud si ho pronajmete na delší dobu, vyplatí se to,“ zdůvodňuje prezident půjčovny Multilink Capital Resources Uwe Peter. 

Doprava v Pekingu
Doprava v Pekingu

Řada obyvatel Pekingu nemá na vlastní automobil prostředky

Půjčovnám ale nahrává i fakt, že mnoho Číňanů nemá na nové auto peníze. „Pro mladé lidi je hodně těžké žít ve velkém městě, jako je Peking. Auta jsou drahá a vláda v tomhle lidem nepomáhá. V současnosti se prostě nevyplatí auto vlastnit,“ myslí si zákazník autopůjčovny Jang Fan. 

Zavedené místní půjčovny navíc plánují expanzi z největšího automobilové trhu i do Spojených států. Momentální největší hráč China Auto Rental působí v 50 městech a nabízí 20 tisíc aut. Navíc do čtyř let jich chce mít 100 tisíc. „Poptávka po půjčovnách rostla, ale úroveň služeb byla pozadu. Než jsme vstoupili na trh, nebyla tu žádná síť poboček, což značně omezovalo zákazníky,“ vysvětluje prezident největší čínské autopůjčovny Čeng-jao. 

Podle odhadů poroste trh čínských autopůjčoven o čtvrtinu ročně. Jen v roce 2015 mají tyto firmy vlastnit 400 tisíc vozidel a jejich příjmy mají stoupnout až na šest miliard dolarů za rok.