Vláda přerušila jednání o změně zákona o vyvlastnění

Praha - Vláda přerušila jednání o změně zákona o vyvlastnění. Po jednání vlády to novinářům řekl premiér Petr Nečas (ODS). Před druhým projednáním předlohy kabinetem projednají návrh ještě ekonomičtí ministři. Novela má zjednodušit a zlevnit vyvlastňování například při výstavbě dopravní infrastruktury.

„Vláda se rozhodla, že o návrhu bude ještě jednat porada ekonomických ministrů,“ uvedl Nečas. „Podle našeho názoru se jedná o velmi citlivý zásah do soukromých vztahů a do oblasti soukromého vlastnictví. Chceme způsobit stav, kdy občan bude tahat za pomyslný kratší konec provazu ve sporech se státem,“ dodal. Podle Nečase si je kabinet vědom, že je nutné zrychlit stavební řízení u řady projektů, a tím zabránit spekulativním nákupům půdy. 

Výše náhrady se bude odvíjet od skutečného stavu pozemku

Podle návrhu je vyvlastnění nařízené Stavebním úřadem až mezním krokem. Žádný soud jej podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR), které je autorem novely, nepotvrdí, pokud nebude prokázáno, že se stát s vlastníkem pozemku nedohodl například kvůli jeho přemrštěným cenovým nárokům. Úprava také mění způsob stanovení výše náhrady za případné vyvlastnění. Dosud měl vyvlastňovaný jistotu, že získá náhradu nejméně 420 korun za čtvereční metr. Nově má být výše náhrady určována podle skutečného stavu užívání pozemku v době jeho ocenění pro vyvlastnění.

„Jedná-li se o pole či louku, musí tomu odpovídat i cena a ta se dnes pohybuje okolo 16 korun za metr čtvereční a méně. Je-li předmětem vyvlastnění stavební parcela, musí výše náhrady odpovídat hodnotě stavební parcely, v tomto případě je cena samozřejmě řádově vyšší,“ uvedl dříve náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous. Před přistoupením k vyvlastnění bude moci investor navrhnout vlastníkovi pozemku cenu až o 100 procent vyšší proti jeho aktuální hodnotě.

Soukromý pozemek
Soukromý pozemek

Návrh má zabránit spekulacím s pozemky

Návrh MMR vychází vstříc požadavku ministerstva dopravy, které usiluje o úspory peněz při vykupování pozemků pod stavbami ve veřejném zájmu. Za původně nestavební pozemky by stát měl jejich majitelům podle resortu dopravy vyplácet dvojnásobek původní ceny, což by ale bylo méně, než pokud by musel proplácet pozemky už jako stavební po vydání územního rozhodnutí. Majitelům stavebních parcel by stát nabízel k odhadu ceny bonus 15 procent.

Návrh novely také zavádí již dříve oznámené oddělení vyvlastnění a stanovení náhrady, o které rovněž usiluje ministerstvo dopravy kvůli odstranění průtahů při dopravní výstavbě. Pokud se jedna ze stran odvolá proti výši náhrady určené soudem, na samotné vyvlastnění a na zahájení stavby to již nebude mít vliv.