Z firemních nádrží „odpaří“ zaměstnanci čtvrtinu benzinu

Praha – Lidé, kteří používají firemní auta, z nich rádi odebírají benzin, popř. naftu, který potom využívají pro vlastní automobily. Zaměstnanci ukradnou nebo alespoň projezdí na nevykázaných cestách až čtvrtinu firemních pohonných hmot. Zjistily to společnosti, které začaly spotřebu služebních vozů kontrolovat. Současně se zvýšila poptávka po zabezpečení nádrží.

Policejní velení například zjistilo, že vodňanský policista odléval při tankování služebního vozu benzin do PET lahve a do kanystru. Zdaleka to ale není výjimka, dělá to tak skoro každý čtvrtý řidič služebního auta. Někteří si nechtějí špinit ruce, a tak firemní benzin kradou alespoň nepřímo, když služebním autem jezdí třeba nakoupit nebo na chatu.

Pro firmy je to problém, jednotlivě krádeže pohonných hmot totiž nepředstavují výrazné ztráty. „Pokud ukradne nebo zpronevěří 20 litrů pohonných hmot, může se jednat o škodu kolem 700 korun, což je poměrně nízká škoda – versus ten požitek z toho, že jezdím několik set kilometrů zadarmo,“ shrnul ředitel společnosti Screening Solutions Petr Moroz. Jenomže v součtu ztrácejí zaměstnavatelé kvůli nepoctivým řidičům i statisíce.

Firmy proto začaly chování svých zaměstnanců hlídat. Nejčastěji se zaměřují na to, aby lidé se služebními auty nejezdili jinam, než mají. Sledují pohyb vozidel přes GPS, kniha jízd se tak nevyplňuje ručně, nýbrž elektronicky. Výsledek je většinou zřejmý na první pohled. „Z praxe víme, že snížení počtu celkových kilometrů je průměrně o 25 procent,“ podotkl manažer systému Lokátory.cz Jonáš Butta.

Další úspory firmám přináší i systém, který znemožňuje odlít benzin či naftu z nádrže. Jeho zavedení ale mělo v některých případech nečekané výsledky. „Zaměstnanci nebyli moc spokojeni, byl to zásah do jejich soukromých akcí. Dokonce nám dva odešli,“ popsala Helena Kadlecová ze společnosti Jaheka. Podle Pavla Janečka, strategického ředitele společnosti VVS-české výtahy s.r.o., však zamezení odčerpávání pohonných hmot snížilo náklady společnosti na benzin o 22 procent.

Podobně se chystá šetřit i veřejný sektor. Jako první začala hlídat spotřebu podnikových aut pražská Správa služeb. Podle Yuvala Katze ze společnosti FuelOmat však obvykle tímto způsobem ušetří veřejný sektor ještě více než privátní firmy. Jeho společnost se ztrátami benzinu zabývá dlouhodobě ve více zemích, krádeže služebního benzinu jsou rozšířené takřka všude.

Montáž čím dál tím oblíbenějších zařízení stojí zpravidla několik tisíc korun, přesná částka obvykle záleží na poskytovateli.