Vlastníkům loni nejvíc vydělala Telefónica, propadl se ČEZ

Praha - Nejvyšší zisk přinesl v loňském roce svému vlastníkovi mobilní operátor Telefónica O2, následovaly společnosti T-Mobile a Dalkia. Prvenství Telefóniky potvrdil žebříček firem podle tvorby ekonomického zisku (EVA), který sestavuje Česká kapitálová informační agentura (ČEKIA). Energetická společnost ČEZ, která se v předchozích ročnících umísťovala v čele, se loni kvůli dopadům krize propadla na konec žebříčku. 

Podle analytika agentury ČEKIA Michala Řičaře je rozdíl mezi vytvořenou ekonomickou hodnotou obou mobilních operátorů za rok 2010 minimální. „Nicméně T-Mobile s investovaným kapitálem hospodaří výrazně efektivněji než Telefónica O2, neboť jeho rentabilita investovaného kapitálu dosáhla 33 procent,“ dodal.

S nejvýraznějším posunem v žebříčku směrem vzhůru si vybojovala titul „Skokan roku“ Škoda Auto. Druhý největší přírůstek v absolutní hodnotě EVA loni zaznamenala společnost Zentiva následovaná OKD.

Nejvíce se v žebříčku propadl RWE Transgas

Největší propad v hodnotě EVA ovšem zaznamenala společnost RWE Transgas, a to o 20,81 miliardy korun na minus 16,37 miliardy korun. ČEZ se propadl o 14,08 miliardy korun na minus 4,67 miliardy korun.

RWE
RWE

Telefónica O2 získala první místo i přesto, že absolutní hodnota ukazatele EVA za rok 2010 se jí ve srovnání s předchozím rokem snížila o 1,48 miliardy korun na 6,97 miliardy. Rovněž společnosti T-Mobile ukazatel EVA poklesl na 6,84 miliardy korun. Naopak Dalkia zaznamenala růst absolutní hodnoty ukazatele o 2,3 miliardy na 3,63 miliardy korun.

Michal Řičař, analytik agentury ČEKIA 

„Z hodnocení tuzemských firem podle metodiky EVA je zřejmé, že 60 procent hodnocených společností svým vlastníkům nepřináší ekonomickou přidanou hodnotu, proto zbylých 40 procent firem představuje lepší investiční příležitost ve formě vyššího potenciálu budoucích výnosů.“ 


ČEKIA letos hodnotila téměř 48 tisíc tuzemských firem. „Vycházíme z metodologie, která byla původně zavedena ve Spojených státech a poté byla přizpůsobována v jednotlivých ekonomikách,“ vysvětlila ředitelka agentury Alena Seoud.

Hodnocení agentury ČEKIA vyjadřuje ekonomickou přidanou hodnotu společností z hlediska samotného podniku, ale také akcionářů a věřitelů. Ukazatel EVA (Economic Value Added) vypovídá o tom, zda společnosti vytvářejí ekonomickou přidanou hodnotu pro své vlastníky, nebo zda hodnotu vloženou investorem naopak ničí. Značí postavení firmy na trhu a její schopnosti generovat zisk.