Dopravci: Vyšší poplatky na železnici přesunou dopravu na silnice

Praha - Železniční nákladní dopravci se obávají návrhu ministerstva dopravy na změny v poplatcích za používání kolejí, mohl by prý vést k přesunu nákladní dopravy na silnice. Vadí jim zejména snížení slev za kombinovanou dopravu v ucelených vlacích ze současných 40 na 35 procent a růst poplatku za provozování dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Po dnešním jednání dopravní komise tripartity to uvedl výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík. Výhrady včetně vlastních propočtů dopadů změn předají ministerstvu dopravy ve čtvrtek.

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Tomáš Benedikovič

„Pokud by návrh ministerstva zůstal v současné podobě, znamenalo by to tragické ohrožení nákladní železniční dopravy,“ upozornil Kašík. Podle výpočtů svazu dopravy by po této změně poplatek za jeden kilometr tuzemské trati činil 3,39 eura (85 korun), v Rakousku je to přitom 3,06 eura a v Nizozemsku 2,55 eura. Cena za použití železnic by se podle svazu dostala na tak vysokou úroveň, že by dopravci přestali české koleje používat, a buď by Českou republiku objížděli, nebo zásilky přesunuli na kamiony. V konečném důsledky by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) utržila při vyšší ceně méně peněz, varoval Kašík.

Ministerstvo dopravy návrh na změnu poplatků představilo v pondělí. Jeho cílem je sjednotit sazby za použití kolejí a odstranit výjimky a slevy, které mají někteří objednavatelé železniční dopravy. V nákladní dopravě by se výše slev pro dopravce měla ustálit na 35 procentech, což by znamenalo zdražení u ucelených vlakových přeprav, ale zároveň dvacetiprocentní zvýšení slevy při přepravě jednotlivých zásilek.

Dopravci naopak ocenili plán ministerstva zjednodušit systém plateb a slev v nákladní železniční dopravě, podle Kašíka totiž nyní umožňuje nerovný přístup k jednotlivým společnostem na trhu. Smysluplné je i snížení poplatků za dopravu kusových zásilek po železnici, protože právě tento druh přepravy je kvůli překládání velice pracný. Zvýšení cen pro kombinovanou dopravu by ale podle dopravců zastavilo nynější příznivý trend přesouvání nákladu ze silnic na železnici.

Kromě změn v ceně za nákladní dopravu sociální partneři projednávali problematiku výstavby vodních děl na Labi a návrh ministerstva dopravy na zrušení slev krajům za použití kolejí při objednávce osobní železniční dopravy. Kraje by od 1. července příštího roku měly za objednávku vlaků zaplatit o 100 milionů korun více, což by podle Odborového sdružení železničářů (OSŽ) vedlo ke snížení rozsahu dopravní obslužnosti v krajích.