Pojišťovny odmítají platit opravu - protiprávně

Praha - Pojišťovny často odmítají poškozeným řidičům zaplatit celou výši opravy automobilu. Vymlouvají se na to, že auto je příliš opotřebované a namontováním nových dílů by se majitel bouraného vozu bezdůvodně obohatil. Podle Ústavního soudu je takové jednání pojišťoven protiprávní.

I když je viník nehody jistý, paradoxně může nakonec zaplatit mnohem méně peněz než člověk, který bouračku nezavinil. Pojišťovny se totiž vymlouvají, že je auto staré nebo má najeto více než 100 tisíc kilometrů.

„S tímhle problémem se setkáváme často. Vozidla mají záruku 7 let na prorezivění karoserie, tudíž po 6 letech jim nemůže nic být, i když najedu 100 tisíc kilometrů,“ říká majitel autoservisu, který nechce být jmenován.

O zhodnocení nemůže být řeč

„Pojišťovna musí nahradit cenu tohoto nového dílu a nemůže toto plnění snižovat, že poškozený neměl v ten okamžik vozidlo nové,“ komentuje problém Jan Votočka ze spotřebitelského časopisu dTest.

Pojišťovny argumentují tím, že auto po opravě má být ve stejném stavu, jako před nehodou. „Pokud máte 15 let staré vozidlo a necháte si na něj v autorizovaném servisu dát nové blatníky, tak to není stejný stav jako před nehodou,“ říká Marcela Kubešová z České asociace pojišťoven.

Takový argument ale prý neobstojí. „V případě, že dojde k poškození vozidla, k nabourání, tak jeho cena klesne. O zhodnocení nemůže být ani řeč,“ reaguje Jan Votočka z dTestu.

Stejně rozhodl roku 2007 také Ústavní soud. „Účelem tohoto ustanovení je, aby poškozenému byly uhrazeny ty náklady, které se škodnou událostí měl,“ uvedla mluvčí soudu Jana Pelcová.

Většina lidí si to nechá líbit

Jenže lidé mnohdy o tom, že mají právo na uhrazení škody v plné výši, vůbec neví. Za opravu proto doplácejí zbytečně. „To jsem nikdy neslyšel. Vzhledem k tomu, že podmínky u pojišťovny jsou nastavené jako nevýhodné, tak jsem s tím byl vždycky smířený,“ říká jeden z poškozených řidičů. „Museli jsme si to vyhádat. A bylo mi tehdy v autoservisu řečeno, že jsme jedni z mála, protože většina lidí si to nechá líbit,“ přidává svojí zkušenost další řidička.

Podle odborníků ale většina lidí volí neautorizovaný servis, kde používají neoriginální náhradní díly. Vyjde to totiž mnohem levněji. Řidiči, kterým pojišťovna nechce zaplatit škodu, se mohou svého práva domáhat soudní cestou. To doporučuje i spotřebitelský časopis dTest. Jeho zakladatelka Ida Rozová o nekalých praktikách prodejců mluví v dnešním Hydeparku.

Reportáž Ley Surovcové a Pavly Kubálkové (zdroj: ČT24)