Chevrolet měl konkurovat GM, ale stal se jeho klíčovou značkou

Detroit – Čeští řidiči se setkávají se značkou Chevrolet na korejských automobilech typu Aveo nebo Lacetti. Tradičně se ale značka, u jejíhož zrodu stáli podnikatel William Durant a automobilový závodník Louis Chevrolet, pojí spíše s tradičními „amerikami“ jako je „koráb silnic“ Impala, vysoký praktický Suburban nebo neméně majestátní sportovní vůz Corvette. V Česku prodávané verze chevroletů především dokládají moc koncernu General Motors, kterému se měla značka Chevrolet původně postavit, nakonec se však stal jeho nejdůležitější značkou.

William Durant stál v roce 1908 u vzniku General Motors, kam záhy angažoval i Louise Chevroleta. Po dvou letech však museli z firmy oba odejít. U automobilů však zůstali a 3. listopadu 1911 založili vzdoroprojekt Chevrolet. První model nazvaný Series C nenaznačoval velké ambice nové automobilky. Šlo o velký, silný a stylový automobil – tím pádem však velmi drahý. Zatímco pro Louise Chevroleta to byl takřka splněný sen, Duranta tolik nefascinoval, a proto úspěšný obchodník prosadil vývoj nového vozu, který ze Series C sice vycházel, ale byl ve všech ohledeh střídmější, a tedy i mnohem levnější. Series H slavil obchodní úspěch, ale vedl k roztržce mezi zakladateli Chevrolet. Byla tak hluboká, že Louis Chevrolet, který automobilce věnoval své jméno, z firmy odešel, a založil novou firmu zaměřenou na sportovní produkci. Bez Duranta však selhal a ožebračen se vrátil zpět. Tehdy však už Chevrolet u Chevroletu pracoval jako pouhý mechanik.

Zpět ke kořenům se nakonec vrátil i Durant. V roce 1917 přivedl značku Chevrolet do koncernu General Motors a opět se postavil do jejího vedení. Nevydržel v něm však dlouho a záhy se poroučel z koncernu i z dějin samotného Chevroletu. Automobilka však byla pro koncern obzvlášť důležitá, ze všech dcer byla nejproduktivnější, přibližně polovina automobilů General Motors, které se kdy prodaly, nesly právě značku Chevrolet.

Sraz automobilů Chevrolet - Corvette
Sraz automobilů Chevrolet - Corvette

Jeden z bestsellerů se zrodil v roce 1935. Osmimístný Suburban dnes firma prohlašuje za první SUV v historii. Možná je to přehnané, jisté však je, že po vystřídání mnoha generací se Suburban proměnil v běžné pětidveřové SUV s mohutnými koly, nárazníky a velkým kufrem. Prodává se dodnes, jde vůbec o nejtradičnější název automobilu. Druhý symbol Chevroletu vznikl v roce 1953. Sportovní Corvette se rovněž vyrábí dodnes a každá jeho generace patří vždy mezi klasické reprezentanty dobového designu.

Chevy Volt
Chevy Volt

Přes obrovské úspěchy v Americe i zámoří však v posledních letech docházel Chevroletu dech. Zatímco v Evropě, kde se pod značkou Chevrolet prodává především produkce korejské automobilky Daewoo, určité úspěchy slavil, domácí trh o obří suburbany nebo avalanche ztrácel zájem. Koncern General Motors stěží přežil hospodářskou krizi roku 2009 a jeho automobilky se musely rychle přeorientovat na menší automobilky. Do Ameriky proto zamířila část korejské a evropsk produkce (pod značkou Chevrolet se ve Spojených státech prodávají opely), ale i samotný detroitský Chevrolet začal vyvíjet úspornější vozidla. Například hybridní model Volt přesvědčil odborníky natolik, že ho zvolili americkým autem roku, ještě než se začal prodávat.

Reklama na Chevrolet
Reklama na Chevrolet

Stylizovaný kříž, který nese Chevrolet ve znaku, je předmětem mnoha dohadů. Nikdo totiž přesně neví, co značí. Záhy po vzniku značky se objevily dohady, že jde o stylizovaný helvétský kříž, který má upomínat na švýcarský původ Louise Chevroleta. Zakladatel firmy William Durant jednou přišel s prostším vysvětlením – mělo jít o vzorek z tapety, který spatřil v hotelu. Firma samotná později přišla s oficiálním vysvělením, že se jedná o motýlek (tj. kus oděvu, nikoli zvíře).