Maloobchodníci v září utržili méně

Praha - Maloobchodní tržby bez očištění v Česku v září meziročně klesly o půl procenta. V srpnu byly o 2,3 procenta vyšší. Informaci přinesl Český statistický úřad (ČSÚ) s tím, že meziroční pokles tržeb se projevil ve většině sortimentních skupin prodejen s výjimkou prodeje motorových vozidel.

„Po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu klesly v září reálně meziměsíčně o 0,6 procenta, meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní se snížily také o půl procenta,“ uvedl ČSÚ. Celkový meziroční pokles byl při stejném počtu pracovních dní letos i loni ovlivněn snížením prodeje v maloobchodě, naopak k jeho zmírnění přispěl růst v motoristickém segmentu.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 1,1 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 2,4 procenta. Meziročně neočištěné tržby za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, se zvýšily o 3,7 procenta, za opravy klesly o 5,4 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,7 procenta shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby klesly za prodej pohonných hmot o 4,6 procenta, nepotravinářské zboží o 1,5 procenta a potraviny o 0,7 procenta.

Tržby rostly v elektronice a na internetu

Tržby se snížily ve většině sortimentních skupin prodejen. Kromě již uvedeného poklesu prodeje pohonných hmot rovněž klesl prodej textilu a obuvi ve specializovaných prodejnách, a to o 6,5 procenta. Snížení bylo podle statistiků ovlivněno zejména vysokou srovnávací základnou v loňském roce. Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 0,8 procenta. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou nepotravinářského zboží klesly o 2,1 procenta, specializovaných prodejen s výrobky pro kulturu a rekreaci o 1,8 procenta, s výrobky pro domácnost o 1,5 procenta a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o procento.

Růst tržeb o devět procent zaznamenal prodej počítačového a komunikačního zařízení. Prodej prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby vzrostl o 6,1 procenta a potravin ve specializovaných prodejnách o 0,2 procenta.