Japonské automobilky trápí katastrofy i silný jen

Tokio – Japonským automobilkám se nedaří, stěžují si na výrazně nižší tržby i méně prodaných aut. Společnosti bojují se silným jenem i přírodními katastrofami. Teď se snaží přesvědčit vládu, aby snížila daně na nákup aut. Jinak jim prý hrozí krach.

Provozní zisk největší japonské automobilky Toyota klesl o třetinu a v přepočtu 17,5 miliardy korun ve čtvrtletí je ještě méně, než očekávali analytici. Podle prezidenta automobilky za to může hlavně silný jen. „Pokud zůstane jen silný, mohl by průmysl v Japonsku nejen oslabit. Možná ho čeká kolaps,“ míní Akio Toyoda. 

Silná měna navíc podpořila výpadek výroby po japonském zemětřesení. Když ho chtěly automobilky nahradit, jejich továrny v Thajsku musely zastavit výrobu kvůli tamním záplavám. „Nemůžeme teď přesně předpovědět výrobu kvůli situaci v Thajsku. Potřebujeme víc času, musíme znovu začít plánovat,“ vysvětlil viceprezident Toyoty Satoši Ozawa. 

V Japonsku jsou navíc podle ředitelů automobilek jedny z nejvyšších daní spojené s vlastnictvím vozu. Pokud si obyvatel koupí auto v přepočtu za půl milionu korun s průměrnou dobou užívání 11 let, zaplatí během této doby ještě stejnou částku na daních. 

Tošijuku Šiga, provozní ředitel, Nissan

„Neobvykle silný jen, vysoká cla, zpoždění dohody o volném obchodu a hospodářském partnerství, vysoké daně. To vše nás znevýhodňuje. Jsme v krizi. Nevíme, jestli jsme schopni udržet v Japonsku výrobu automobilů.“ 


Předpovědi prodejů aut v Japonsku už musely automobilky letos snížit o deset procent. Celkově by se mělo prodat o sedminu aut méně než loni. Japonsko je přitom třetí největší automobilový trh. Za poklesy ale může i životní trend obyvatel, jelikož stále mémě mladých lidí chce řídit nebo vlastnit auto.