Kalousek: Stát nemá povinnost dotovat regionální železnici

Praha - Stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná. V diskusním pořadu Partie televize Prima to dnes řekl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Tehdejší memorandum mezi kraji a kabinetem, které má platit do roku 2019, nyní posoudí odborníci, a pokud jeho neplatnost potvrdí, tak stát tyto dotace podle Kalouska zruší nebo výrazně omezí. Se zastavením financování regionální železnice nesouhlasí kraje, které jsou připraveny vymáhat plnění dohody soudně.

Kalousek řekl, že zadal vypracování odborných posudků, zda je memorandum závazné. „Nejsem přesvědčen o tom, že je právně závazné. Za předpokladu, že není právně závazné, budu s kraji projednávat výraznou změnu. Buď úplné zrušení, nebo redukci této položky,“ uvedl Kalousek, podle kterého zákonnou povinnost financovat regionální dopravu nemá vláda, ale kraje. Pokud naopak odborníci dokument vyhodnotí jako závazný, tak stát podle něj bude muset dotace vyplácet. „Pak si pouze povzdechnu, že úřednická vláda přidělala ČR jeden mandatorní výdaj navíc, na který podle mého názoru neměla politické právo,“ uvedl Kalousek.

Ministerstvo financí se tento týden rozhodlo požádat vládu, aby kvůli rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření dočasně zmrazila čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z předchozích let, včetně 2,6 miliardy korun na financování ztráty regionální železniční dopravy. Celkem se podle Kalouska jedná o osm miliard korun. Do 14 dnů pak chce ministr financí vládě předložit definitivní řešení propadu příjmů státního rozpočtu a krajů poté, co bude účastníkům stavebního spoření proti původním předpokladům vyplaceno navíc šest miliard korun.

Postup ministerstva kritizoval jihomoravský hejtman Hašek

Postup ministerstva financí dnes kritizoval předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Smlouva mezi kraji a vládou z roku 2009 je podle něj platná, přičemž změnit její parametry lze pouze po dohodě všech stran. „To, že pan ministr (Kalousek) usnesením vlády zavázal finance, my bereme jako problém, protože už to jde proti duchu memoranda. Nicméně očekáváme, že budou probíhat jednání,“ řekl Hašek. Pokud by vláda zastavila financování regionální železniční dopravy, tak kraje podle Haška budou soudně vymáhat plnění této smlouvy. Hašek varoval, že pokud budou dotace redukovány, klesla by dopravní obslužnost v krajích o desítky procent.

Podle Kalouska se ještě bude vybírat, které výdaje ze zablokovaných osmi miliard korun budou kvůli verdiktu Ústavního soudu ohledně stavebního spoření redukovány. Kalousek vyloučil variantu zvýšení deficitu státního rozpočtu. „Nebude-li se to týkat regionální dopravy, tak se to logicky bude týkat nějaké jiné veřejné služby,“ uvedl Kalousek, podle kterého mezi další možnosti patří například omezení územních dotací, spolufinancování projektů EU či peněz určených na nákup techniky pro hasiče a policisty. „Rozhodování bude nesmírně těžké,“ podotkl.

Kalousek chce v rámci koalice znovu zahájit diskusi o tom, zda by nebylo dobré zvážit zrušení stavebního spoření, které ministr považuje za přežitý finanční produkt. Ministr financí hodlá zároveň navrhnout snížení státního příspěvku. „Nemohu promarnit příležitost, abych se opět neptal koaličních partnerů, zda bychom se nebavili, když už ne o úplném zrušení, tak aspoň o ještě větším snížení (státního příspěvku) než na dva tisíce korun,“ řekl Kalousek. Naopak Hašek míní, že stavební spoření si i nadále zaslouží podporu státu. Je však podle něj třeba dohlédnout na to, aby tyto peníze byly používány výhradně na pořizování či opravu bydlení.

Koalice už státní podporu stavebního spoření jednou omezila. V rámci úspor ji snížila od roku 2012 na polovinu, pro rok 2010 na ni uvalila 50procentní daň. Proti tomu se postavila ČSSD a podala podnět k prošetření změn ve stavebním spoření k ÚS, se kterým uspěla.

Regionova 814.068 na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice
Zdroj: ČT24