Automobilový svět čeká hybridní budoucnost

Praha – Už v roce 2025 se budou hybridní automobily na celkovém prodeji podílet dvěma pětinami. Elektromobily tolik na odbyt nepůjdou, těch se bude prodávat jen desetina. Polovina vozů bude stále poháněna spalovacími motory. Studie společnosti Roland Berger navíc tvrdí, že dojde k dramatickému přesunu obchodních a výrobních aktivit do Asie, 300 tisíc pracovníků v Evropě tak může přijít o zaměstnání.

Na benzin a naftu jen tak řidiči nezanevřou 

Šéf pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants Roland Zsilinszky:

„V oblasti technologických změn ukazují různé prognózy vývoje pohonných hmot na velké množství možných scénářů, benzin a nafta budou ale stále nejvyužívanější i v roce 2025.“

Ani období recese nepostrčí rychle rostoucí ekonomiky před Evropu. Prodej automobilů tak v regionu střední a východní Evropy v příštích 15 letech poroste rychleji než v Brazílii, Indii a Číně, ale přesto pomaleji než v Rusku. Střední a východní Evropa a Rusko se v roce 2025 budou blížit evropskému a japonskému standardu.

Pozice většiny evropských a světových automobilek se nijak zásadně nezmění. „Prostor pro nové hráče existuje v nízkonákladových vozech,“ tvrdí Zsilinszky. Nezměněné zůstanou i požadavky, které řidiči na auto mají. „Přístupná cena, bezpečnost a komfort - budou se zvyšovat požadavky na komfort a druhým trendem budou zelená auta,“ dodává Zsilinszky.

Tři čtvrtiny automobilů budou mít v roce 2025 objem válců do 2 000 kubických centimetrů proti současným 67 procentům. V regionu střední a východní Evropy jejich podíl stoupne o deset procentních bodů na 96 procent. Zároveň také výrazně stoupne poptávka po levných automobilech.

Stárnoucí populace zpomalí pokrok

Studie taktéž mluví o nových obchodních modelech. Mobilní systémy mohou podle ní být v roce 2025 realitou. Běžné by mohlo být i sdílení sutomobilů, tedy že by jeden vůz sloužil více řidičům. Stárnoucí populace však může zbrzdit výzkum a vývoj. V zemích, kde ke stárnutí obyvatelstva dochází, bude v blízké budoucnosti nedostatek inženýrů a specialistů, který bude mnoha firmám bránit v rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Mezinárodní firmy také upustí od modelu centralizovaného řízení a začnou budovat regionální centra, schopná rychleji reagovat na lokální změny.

Auto bude za patnáct let pro mladší generaci méně důležité. V žebříčku priorit totiž auto klesne ze sedmého na 17. místo. V té době bude také řada vozidel nepřetržitě on-line, přesto mnoho řešení inteligentní dopravy zůstane i v roce 2025 pouhou vizí.