Čeká nás nejtěžší rok v historii, říká pan Kofola

Praha - Nerad se baví o svém soukromí, nenosí drahé obleky a přiznává, že je trochu chaotický. Přesto je čtyřicetiletý Jannis Samaras jedním z nejúspěšnějších podnikatelů v Česku. Spolu se svým otcem se totiž postaral o vzkříšení Kofoly. Z polozapomenuté a skomírající značky vytvořili výrobek, který dnes konkuruje americké legendě Coca – Cola. Z rodinné firmy se stal jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů střední a východní Evropy. Hodnota firmy se odhaduje na 8 miliard korun.

Nejistota a slabý hospodářský růst, které se v posledních letech usídlili ve světové ekonomice, pociťuje i Kofola. „Náš trh, na kterém podnikáme, se přibrzdil, zastavil, dokonce chvíli klesal. Teď je stabilní. Spotřebitelé jsou mnohem víc skeptičtí, víc opatrní, míň utrácejí,“ říká Samaras. A zlepšení podle něj není zdaleka v dohlednu. Jeho firma se připravuje na nejtěžší rok ve své historii. „Dopad na zaměstnanost může být větší, plus se projevila i krize na surovinovém trhu, to znamená, že my máme historicky nejdražší suroviny za posledních 10 let,“ vysvětlil Samara.

Na prodeje a tržby Kofoly ale nedoléhá jen hospodářská krize, poznamenalo je také špatné léto. Zatímco v zimě prodeje podle Samarase na počasí nijak zvlášť závislé nejsou, chladné léto se vždycky projeví. „Trh dokáže spadnout o desítky procent,“ upozornil.

Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras
Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras
Více fotek
  • Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302079.jpg
  • Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302074.jpg
  • Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302073.jpg
  • Zakladatel novodobé Kofoly Kostas Samaras autor: Viktor Chlad, zdroj: ISIFA/LN http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302094.jpg

Jannis Samaras

„My slunci říkáme, že je to náš nejlepší prodejní zástupce. Když svítí, tak se prodává velmi dobře, když nesvítí, tak prodeje samozřejmě klesají.“


Rozproudit trh se Kofola snaží inovacemi i limitovanými edicemi. Osvěžení trhu funguje v Čechách, na Slovensku i v Polsku velmi dobře. S proinovačními nápady ale v Kofole nepřicházejí jen odborníci. Může s nimi přijít každý. „Každý zaměstnanec může přijít se svým nápadem, který zpracuje do nějaké podoby, a potom posuzujeme, jestli je to realizovatelné a jak je to přínosné,“ popsal Samaras. Jedním z takových nápadů podle něj byla Kofola extra bylinková, která nyní vstupuje na trh. Další inovaci pak firma plánuje na příští rok. O co ale půjde, Samaras neprozradil.

Kofola
Kofola
Více fotek
  • Kofola zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302085.jpg
  • Kofola autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1532/153171.jpg
  • Areál výrobního závodu Kofoly zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302082.jpg
  • Ilustrační foto zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3021/302087.jpg

Skomírající socialistický podnik prosperující firmou

Kofola, která v předrevolučním Československu měla nahrazovat západní Coca-Colu, po revoluci s konkurencí tvrdě zápasila. Samarasovi koupili skomírající firmu v roce 2002 za 215 milionů korun. Díky atraktivním reklamám a sázce na retro a nostalgii kdysi oblíbený nápoj opět získal svoji popularitu. Firma se začala rozrůstat a dnes má 7 výrobních závodů na 4 trzích. Na českém trhu colových nápojů jí patří třetinový podíl a v letošním roce plánuje vydělat 60 milionů. Tak velký tržní podíl je na většině vyspělých trhů něčím neobvyklým, obvykle si je dělí Coca-Cola a Pepsi, lokální producenti jen vyzobávají drobečky.

Kofola je se svým úspěchem spokojená. O další kus tržního koláče podle Samrase bojovat nehodlá. „Market share není pro nás nejdůležitější kritérium,“ říká generální ředitel Kofoly. „Pro nás je důležitá spokojenost konzumentů, kterou měříme loajalitou a vracením se ke značce. Výsledné podíly jsou velmi závislé na aktuálních cenách, na spolupráci s řetězci apod.,“ zdůraznil.

Jannis Samaras o sobě

„Já jsem strašně chaotický člověk, protože mě každou chvíli baví něco jiného. Mám velmi dobrý tým spolupracovníků, kteří to usměrňují a zpracovávají ten můj chaos.“


Tajnou recepturu Kofoly zná jen pět lidí

Kofolu vyvinul počátkem šedesátých let farmakognostik docent Blažek a prodávat ji začal opavský závod Galena. Tajemná receptura, černé limonády, která je původem úspěchu se za celou dobu nezměnila. Jejím základem je sirup Kofo složený ze 14 látek přírodního charakteru. Recept na Kofolu zná pět lidí. „Já moc vykládám, takže mě ho neprozradili,“ říká s úsměvem Samaras. Do pětice, která recepturu zná, podle něj patří lidé, kteří pracují na zdokonalování limonády a inovacích, a samozřejmě výrobní ředitel.