Řidiči se mohou spoléhat na stále více pomocníků pod kapotou

Praha - Automobilky se snaží své vozy co nejvíce přizpůsobit  modernímu stylu řidičů. Investují tak peníze do vývoje bezpečnostních, pohodlných či úsporných doplňků. Kromě běžné klimatizace, airbagů nebo vyhřívaných skel už řidičům nabízejí optické systémy pro vyhledávání překážek během jízdy nebo udržování jízdního pruhu.

Stoupající množství zabudovaných elektrodoplňků se dá rozdělit do několika druhů. Jedny řidičům jízdu zpříjemňují, jiné naopak chrání zdraví či finanční úspory. V každé kategorii přitom výrobci aut vymýšlejí neustále nová vylepšení. Již nyní mnozí řidiči využívají systému čidel pro snímání příliš úzkých rozestupů nebo výstražné systémy při vyjetí z jízdního pruhu. „Většina těch pomocníků má obrovskou výhodu v tom, že pomáhá bezpečnosti, a některé pomáhají přímo vychovávat řidiče a řidičky,“ komentuje šéfredaktor serveru vybermiauto.cz Ondřej Běhal.

Optická kamera pro detekci překážek
Optická kamera pro detekci překážek

Jedním z nových systémů z dílny automobilových výrobců je optická kamera pro vyhledávání překážek během jízdy. Pomáhá detekovat okolní vozy i chodce a v případě selhání řidiče je schopno při nižších rychlostech samo vyvolat automatické brzdění. Systém Vás tak například dokáže odvrátit srážku s chodcem, který Vám nečekaně skočí pod kola. Tzv. systém City Safe Drive pro samovolné zabrzdění vozidla se však aktivuje pouze do rychlosti 30 kilometrů za hodinu.

Snímač objektů na vozovce
Snímač objektů na vozovce

Horkou novinkou je také nejmodernější verze systému Stop&Start, které při jízdě po městě dokáže šetřit životní prostředí i několik stokorun ročně. „Cílem celého systému je to, aby ve chvíli, kdy řidič zastaví z důvodu provozu, například na semaforech, aby se vypnul samovolně motor na dobu, kdy vozidlo stojí. Při padnutí zelené se poté znovu sám nastartuje,“ vysvětlil školicí technik Jan Matoušek.

Zda se systém Stop&Start skutečně vyplatí, však záleží na druhu motoru i způsobu obvyklé jízdy. Při každodenním pojíždění ve velkých městech už během několika dní zachrání úsporu zhruba 20 až 30 procent, jiná situace je však pro delší trasy mimo hustý provoz. „Pokud člověk bydlí na vesnici nebo jezdí dlouhé trasy po dálnici, kdy mu to auto ani jednou na tom semaforu nezastaví, tak tam vůbec nemá smysl o něčem takovém uvažovat.,“ uvedl Běhal.

Ukazatele na palubní desce
Ukazatele na palubní desce

Během pěti až deseti let by se mohli řidiči těšit ze záchytného autovláčku, který odborníci ho připravují pod názvem Sarter. „Vepředu pojede nějaké vozidlo, autobus nebo kamion a za ním pojedou ve vláčku auta, která budou využívat adaptivní tempovat. Auto bude samo udržovat rychlost i jízdní pruh, takže řidič si bude moct dát ruce křížem, bude si moct číst noviny, svačit, zdřímnout si a až se vyspí, tak se rozhodne, že z toho vláčku, který jede třeba osmdesátkou, vyjede a dál si pojede svou rychlostí,“ představil Běhal.

I když množství bezpečnostních doplňků aut neustále stoupá, mezi českými řidiči je zájem spíše o základní výbavu s airbagy a ABS. „Český trh je známý tím, že je jak se říká Price sensitive. To znamená, že Češi většinou nejvíce hledí na cenu, neboli všechno, co cenu zvyšuje, je u nich až na druhém místě,“ uvedl mluvčí společnosti Ford Martin Linhart.