T-Mobile chtěl od klienta peníze i za odmítnuté služby

Praha – Nevím, jak vy, ale já ve svém okolí neznám nikoho, kdo by neměl mobilní telefon. Samozřejmě když pominu moji babičku, ale ta má skoro devadesát let a na moderní techniku už si zvykat prostě nechce a nebude. Většina z nás si ale život bez mobilu snad už ani nedovede představit. Co nám asi trochu vadí, jsou vysoké platby mobilním operátorům. A tak se zaradujeme, když zrovna ten náš operátor nebo jeho obchodní zástupce zavolá a nabízí výhodnější volání. O to víc jsme pak ale někdy překvapeni, když nakonec místo výhod máme jen nepříjemnosti.

Pan Milan Řepiščák je již dlouhá léta zákazníkem T-mobile. Před dvěma lety mu zavolal obchodní zástupce s výhodnou nabídkou. „Nabízel mi tarif za tři stovky, výhodnější volání, a asi na čtyři nebo pět čísel, která můžu měnit, dokonce volání zdarma,“ popsal České televizi pan Řepiščák. A tak tuto nabídku odsouhlasil. Po pár dnech přijel domů kurýr s balíčkem a novou smlouvou. Pan Řepiščák smlouvu podepsal ve dveřích, kurýr totiž spěchal. O nové výhodnější služby měl pan Řepiščák ale zájem, neměl tedy žádné obavy a žádnou nedůvěru. Když si ovšem smlouvu v klidu přečetl, nestačil se divit. Smlouva obsahovala úplně něco jiného, než mu sliboval obchodní zástupce.

„Těch tři sta korun měsíčně, to nebyl nový výhodnější paušál, ale úplně nový paušál a navíc na úplně nové číslo,“ uvedl Řepiščák. „A pokud bych měl platit dva paušály, tak to teda pro mě určitě žádná výhoda není,“ dodal. A tak se rozhodl, že právě podepsanou a pro něj nevýhodnou smlouvu zruší. Ihned tedy zavolal na číslo uvedené ve smlouvě.

Operátor tvrdil: Smlouva se nemusí vypovídat písemně

„Operátor mi řekl, že písemně se smlouva vypovídat nemusí, že stačí, když se nová SIM karta nebude aktivovat, a tím se vlastně smlouva zruší,“ vzpomíná pan Řepiščák s tím, že tedy považoval celou věc za uzavřenou. Tím spíš, když za celý rok nepřišla žádná faktura, žádná složenka ani žádná upomínka.

Problém ale nastal, když se pan Řepiščák stěhoval. Chtěl na novou adresu převést i internet, který má u T-Mobile a řádně jej platí, a tak navštívil nejbližší značkovou prodejnu. Tam mu řekli, že internet nepřevedou, protože T-Mobile dluží více než 7 tisíc korun. Zprvu nechápal, o co jde a dokonce na policii podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Byl totiž přesvědčen, že někdo zneužil jeho data. On sám totiž T-mobile řádně platí svůj telefon i telefon své přítelkyně a platí i internet. Vyšetřováním policie se zjistilo, že se jedná o novou smlouvu, kterou podepsal a vypověděl ji. A tak se pan Řepiščák už rok s T-Mobile snaží domluvit. Ovšem marně.

„Já rád zaplatím za služby, které můžu užívat,“ uvedl Řepiščák. „Ale když je mi sděleno operátorem, že smlouva je vypovězená, když se karta nebude aktivovat, nepřijde mi jediná složenka nebo zpráva, že něco dlužím, tak nevím za co bych měl platit,“ říká rozhořčený muž. Navíc už rok platí za internet, který vůbec využívat nemůže.

A v čem je vlastně problém?

„Ve všeobecných podmínkách je, že pokud podepíšete smlouvu, tak zároveň souhlasíte s tím, že ta služba je zprovozněna a my jsme připraveni ji poskytnout,“ vysvětlila tisková mluvčí T-Mobile Czech Republic Martina Kemrová. „Takže nabíhá každoměsíční paušál plus smluvní pokuta, která vzniká, když zákazník delší dobu neplatí a z toho nakonec vznikla ta výsledná částka, která přesahovala 7 tisíc korun,“ doplnila.

A navíc, prodejce podle vysvětlení mluvčí uvedl do smlouvy špatnou kontaktní adresu, takže veškeré faktury šly úplně jinam, než kde pan Řepiščák skutečně bydlí. Poté co se o případ začali zajímat redaktoři pořadu ČT Černé ovce, T-Mobile znenadání otočil. „Uznali jsme naši chybu a rozhodli jsme se tento případ ukončit smírem a veškerou pokutu panu Řepiščákovi odpustit,“ sdělila mluvčí.

Od smlouvy odstupujte vždy raději písemně

Náš příběh má tedy šťastný konec. A pokud se nechcete dostat do podobné situace, důkladně zvažte všechna pro a proti, jakýchkoli zdánlivě výhodných nabídek. A než podepíšete smlouvu, pečlivě si ji přečtěte. A čtěte i obchodní podmínky. V případě, že smlouvu uzavřete po telefonu nebo prostřednictvím podomního prodejce, máte právo od ní do 14 dní odstoupit a to i bez udání důvodu a bez jakýchkoli sankcí. Odstoupení ale musíte zaslat písemně na adresu sídla společnosti a dodejku si pro jistotu pečlivě uschovejte.