Američtí obchodníci si pochvalují silný víkend

New York - Letošní tzv. černý pátek i následující víkend byly pro obchody ve Spojených státech mimořádně úspěšné. Při zahájení předvánočních slev zákazníci utratili zhruba 224 miliard korun, což je meziročně o téměř sedm procent lepší výsledek. Lidé navíc budou nakupovat ve velkém i dnes. Využívají Cyber Monday, tzv. kyber-pondělí, které je vyhrazeno nejlevnější elektronice a během kterého by se na webu měla utratit další miliarda dolarů.

Do obchodů v USA vyrazilo na nákupy až 226 milionů lidí. Američané si přitom stále více hlídají, jestli se jim akční nabídka vůbec vyplatí. Snadné srovnávání nabízených slev umožňují hlavně chytré telefony s připojením na internet. „Chceme se jen ujistit, že nakupujeme jen tu nejvýhodnější nabídku. Kontrolujeme ceny na internetu, a hlídáme, kde jsou ceny nejníže,“ říká nakupující Melissa Franco. 

I přesto utrácejí lidé stále více. Letos dal průměrný Američan během prodlouženého víkendu za dárky v přepočtu 7 800 korun, tedy o 600 korun více než loni. „Oproti dřívějšku rozhodně šetříme. Nenakupujeme malé nesmysly, ale to, co opravdu potřebujeme. Prostě jen to, co máme na seznamu věcí, které doma chybí. Nebudeme utrácet nad limit,“ myslí si zákazník Pam Vanbelle. 

Video Reportáž Jana Beránka
video

Reportáž Jana Beránka

O zboží, které nenese výraznou slevu, však letos není zájem. Přitom dříve byli Američani zvyklí dávat do nákupního koše věci bez počítání. S tím ale většina velkých řetězců, jako jsou Best Buy nebo Macy's, počítaly, a připravily se. Třeba tak, že přichystaly dost padesátiprocentních slev ještě před Vánoci. 

Wendy Liebmann, ředitelka WSL Strategic Retail:

„Obchodníci říkají, že čím dřív dostanou lidi do obchodů, tím dřív je donutí utrácet, a tím dřív budou mít jistotu. Protože kdo ví, jak budou vypadat příští měsíce.“


„Prodeje nám vzrostly o pět celých tři procenta, a jsme tedy v čele všech obchodních domů s podobným zbožím. Je to také znamení toho, že se nám do konce roku povede lépe, než jsme čekali. Snažili jsme se na to ovšem dobře připravit, a přijali jsme skoro osmdesát tisíc zaměstnanců na sezonu,“ přiblížil výkonný ředitel Macy's Terry Lundgren. 

Slevová horečka se však neobešla bez různých incidentů. V jednom obchodě v Los Angeles si například třicetiletá žena vymohla přednost ve frontě s použitím pepřového spreje.