Pracovní morálka v prosinci je bídná

Praha - Ve snaze vyhnout se návalům v kamenných obchodech lidé stále častěji řeší vánoční dárky v klidu od počítače. Problém je, že se on-line nakupováním zabývají i v pracovní době. Prosinec je měsíc, kdy nejvíc klesá pracovní morálka a pozornost zaměstnanců se na internetu přesune k mimopracovním činnostem. Údaje vyplývají z analytických dat technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

Martin Hnízdil, manažer truconneXion:

„Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 procent pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu.“ 


Mimopracovní čas na počítači není proti jiným měsícům stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. „Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů. Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také 'péefek' a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí,“ dodal manažer společnosti truconneXion Martin Hnízdil.

Celkem 56 procent uživatelů pracovního portálu Jobs.cz v průzkumu mezi téměř 1 800 zaměstnanci přiznalo, že čas od času nastane situace, kdy se v zaměstnání při práci na PC nevěnují pouze svým pracovním povinnostem. Až 14 procent lidí uvedlo, že počítač pro nepracovní účely využijí jen v mimořádných případech. Jen necelá pětina v dotazníku napsala, že se v práci věnuje pouze úkolům vycházejícím z jejich pracovní náplně. Na 12 procent lidí odpovědělo, že by PC občas využili pro nepracovní záměry, nicméně brání jim v tom strach z monitoringu a následných postihů.

Podle šetření společnost LMC mezi více než 200 personalisty tuzemských firem zhruba čtvrtina firem sleduje, co jejich zaměstnanci dělají na počítači v pracovní době. Dalších 16 procent zavedení monitoringu plánuje. Firem, které uvedly, že se cílenému sledování činnosti zaměstnanců při práci na firemních přístrojích nevěnují, je víc než polovina (58 procent).

Asociace pro elektronickou komerci uvádí, že k internetovému nakupování nejvíce inklinuje věková skupina 25 až 34 let. Přestože během roku je poměr nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. „Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let,“ podotkl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.