Banky se ode dneška mohou zapojit do sítě Czech Pointů

Praha - Dnes začíná platit novela zákona, podle které se takzvané Czech Pointy, tedy místa, kde je možné získat řadu úředních dokumentů, mohou rozšířit do bank. Zatím jich v České republice funguje víc než 6 700 především na obecních úřadech, poštách či u notářů. Ministerstvo vnitra si od tohoto kroku slibuje především větší pohodlí pro občany a méně času stráveného na úřadech. Od svého startu na začátku roku 2008 už Czech Pointy vydaly víc než pět a půl milionu dokumentů.

Banky patří mezi instituce, kde lidé často potřebují výpis z rejstříku trestů či katastru nemovitostí. Aby je získali, nebudou muset nově opouštět budovu, ale dokumenty obdrží přímo na pobočce banky. „Možnost rozšíření těchto služeb do bank pomůže nejenom bankám, ale především běžným občanům,“ domnívá se specialista na eGovernment z ministerstva vnitra Petr Stiegler.

Podle Stieglera bychom se ale prvních fungujících Czech Pointů mohli dočkat nejdříve za několik měsíců. Nějaký čas totiž bude trvat, než banky obdrží autorizaci. Několik velkých bankovních domů o zavedení Czech Pointu velmi vážně uvažuje, ostatní se ale k projektu staví spíše vlažně.

Zavedení Czech Pointu je pro banky dobrovolné

Samy banky musí zhodnotit, na kterých pobočkách se jim vyplatí investovat. Ministerstvo chce za autorizaci na pět let roční dvoumilionový poplatek a proškolit se musí i zaměstnanci. „V současné době analyzujeme a zjišťujeme, jestli naše počítačové systémy i procesy budou schopny ty požadavky klientů, které se vyřizují na kontaktních místech, zpracovávat,“ dodala mluvčí České spořitelny Helena Matuszná.

Na cenách za bankovní služby by se tyto investice projevit neměly. Za službu se budou platit stejně jako na jiných pobočkách Czech Pointu ceny, které jsou dané zákonem.